Käck-Tech Podcast

Gemini i smart hem, Withings BodyFit-test och AI-nedstängning

Andreas & Ruben Episode 177

Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.

0:00 | 1:03:12

Google har uppdaterat Gemini i Google Home-högtalarna och vi märker direkt skillnad. Andreas berättar om continuous conversation-läget, om att kunna ändra sig mitt i meningen (timer vs alarm) utan att assistenten tappar tråden, och om hur Zigbee och Home Assistant håller hemautomationen uppe även om molnet kraschar. Vi diskuterar också vad som faktiskt slutar fungera om nätet dör och varför valet mellan lokal och molnbaserad styrning spelar större roll än de flesta tänker på.

Den här veckan recenserar vi Withings BodyFit, en avancerad kroppsvåg på 3 200 kronor som använder bioimpedansspektroskopi med 13 frekvenser för att mäta fettmassa, muskelmassa, visceralt fett och basal ämnesomsättning på 20 sekunder. Vi svarar på frågan "ska man mäta allt det här?", tittar på Withings dataintegritetspolicy och jämför tekniken med DEXA-standarden. Vi berättar också om Googles Pixel 10 som just nu ligger på rea direkt hos Google, om Rubens plånbokskatastrofen som slutade med polisanmälan och en plan att köpa ett Apple Find My-kort, och om Samsung Galaxy Watch Ultra som tappade två dygns batteritid till åtta timmar efter en systemuppdatering.

Slutligen pratar vi om Anthropics nya toppmodell, som stängdes ner av den amerikanska regeringen tre dagar efter lansering med hänvisning till nationell säkerhet och oro kring att icke-amerikanska användare skulle kunna kringgå säkerhetsfunktionerna. Varför räcker det att vara amerikansk medborgare? Är detta geopolitik, marknadsföring eller ett tecken på att AI-kapprustningen har nått en ny fas? Det funderar vi på.


Länkar från veckans innehåll

Obs! Vissa länkar nedan (Affiliate) kan generera en kommissionsintäkt för oss vid köp, utan extra kostnad för dig. Våra åsikter är & förblir helt opåverkade av dessa intäkter!

Ämnen 


Support the show

Vill ni läsa mer om oss och podden kan ni klicka på länkarna nedan:

Musik: Splash - Harris Heller

 Obs! Transkriberingen är autogenererad och kan därför innehålla felaktigheter.

Google Gemini:

Datorn stannade hemma från jobbet i dag. Den hade fått ett virus. Vill du höra ett till skämt om teknik?

Andreas:

Nej, jag tror den var, den var lite väl tråkig. Ja, det är bra så.

Google Gemini:

Jag förstår. Jag ska försöka hitta på något roligare nästa gång. Är det något annat du vill prata om eller ha hjälp med?

Andreas:

Jag vill att du ger oss ett intro till podden och sen att vi rullar liksom våran introlåt.

Google Gemini:

Välkomna alla lyssnare. Nu rullar vi i gång så luta er tillbaka och häng med när vi drar i gång dagens avsnitt.

Ruben:

Som ni hörde på introt så vill Andreas prata om Google Gemini Han har någonting han har kommit på eller

Andreas:

Vill och vill. Alltså det, nej men såhär. Gemini har nu tittat in i, i alla de här Google Home-högtalarna jag har. Och den, den, den är ju, det fi-- det är ju skillnad på dem och gamla Home Assistant. Tycker jag. Home Assistant menar jag inte. Google Home.

Ruben:

Yep

Andreas:

Google Assistant.

Ruben:

Yep

Andreas:

Gemini fattar mer.

Ruben:

Ja

Andreas:

Och du kan ha andra konversationer. Du kan stå i köket och så jag har ju fått för mig för att det är ganska ofta som jag säger, eh, sätt ett alarm.

Ruben:

Mm

Andreas:

Och, eh, med då hep, hep Google till att börja med. Och komma på och kommer på mig själv att nej, det men det är ju en timer jag ska sätta, inte ett alarm. Och att då kunna ändra sig liksom mitt i meningen och den ändå fattar.

Ruben:

Mm

Andreas:

Det känns som ett ganska stort steg på något sätt. Sen så har den ju fått så continuous talking. Så att man säger bara hep, hep Google en gång.

Ruben:

Mm

Andreas:

Och så lyssnar den och så pr-svarar den. Och sen så hör man, jag har ju satt på, jag vill ju alltid veta när den lyssnar. Så har jag satt så pling på, pling av. Så att jag hör, nu lyssnar jag, nu lyssnar jag inte. Då hör jag ju pling direkt efter att den har svarat och väntar på ett svar. Så du behöver inte säga hep, hep Google hela Och som sagt, det, nu har jag inte, jag betalar inte för det. Så detta är liksom basic, basic, men den är smartare. Sen så tar den lite längre tid, men den löser mer.

Ruben:

Mm

Andreas:

Mm.

Ruben:

insåg det när du använde jag tror inte jag har använt jag har en HepUp Google i varje rum tror jag

Andreas:

Mm.

Ruben:

Jag använder aldrig HepUp Google-funktionen Jag använder högtalarfunktionen ja

Andreas:

Ja. Alltså jag använder, eh, ska vi vara helt ärlig, ytterst lite också. Jag använder den till timers i köket och larm till att vakna till och ibland ber jag den sätta på musik

Ruben:

Mm

Andreas:

Men det är också allt

Ruben:

Jag hörde i Waveform en Marcus Burnley sa de pratar om smartlampor och så sa han något i stil men jag har inga lampor hemma

Andreas:

Ja?

Ruben:

alla va Vad sa du precis

Andreas:

Japp

Ruben:

Och jag kan för att prata om smart hemma att man måste ha det och det är en massa automation och grejer Och så var jag lite så Jag kan känna igen mig i den känslan eller tanken ibland när det kommer till teknik Alltså jag har ingen smart hemma Alltså för att jag inte det för jag använder inte det Jag har inget nytt Jag använder inte lampor hemma Alltså

Andreas:

Du använder inte lampor hemma?

Ruben:

men alltså jag och lite samma med det här med att prata med assistenten Att såhär det är så mycket alltså tanken som väcks in och såhär det är så mycket tech De pratar mycket om andra funktioner mycket med nya Snapchat Spectacles och Meta Glasses och så vidare Inget som jag tänker att vi går in på en djupare Men att det är så mycket funktioner och det har vi också pratat om nu när vi pratat om alla nya iOS-uppdateringar och Android och allt vad det är Att det är såhär det är så mycket grejer som någon vill ha det eller någon kan göra någonting med det men jag är inte den personen Eller så är jag för korkad eller det är någonting jag inte fattar Jag kan jag kan uppskatta tekniken Jag kan vara intresserad av att kolla och testa den men jag kommer inte i mitt vardagliga liv använda det

Andreas:

Nej Alltså jag tror att det handlar om en vanesak. För att såhär jag kan ju också lägga mig i sängen och släcka alla lampor därifrån. Och det är väldigt trevligt när du kommer på att tjus, tjus det. Jag släckte inte lamporna i köket

Ruben:

Nej men jag tänder dem inte

Andreas:

Du tänder inte lamporna i köket?

Ruben:

Nej det jag håller med Vi har ju fönster

Andreas:

Jo, men det finns ju, visst nu är det ju sommar, absolut. Men det är ju, det finns ju vinter också. Du vet ju Ruben, sorgligt nog, vi går mot mörkare tider.

Ruben:

är du en sådan Ja jo, jo det gör vi Men jag, toalampan tänder man när man är där inne och ibland när man lagar mat tänder man lampan i köket Annars är det sällan lampor är tända Förrådet Alltså såhär när jag tänder lampan för jag vill ha ljuset Däremot kan jag köpa funktioner utav ambient ljus eller liksom

Andreas:

Jo men jag använder ju all-- väldigt sällan mina taklampor till exempel. Det är ju alltid ambience

Ruben:

Mm

Andreas:

ljus typ. Och de är ju mer eller mindre automatiserade så det enda jag behöver göra, tänka på kanske, det är nu går jag och lägger mig, släck lamporna och då har jag både en knapp och jag kan säga hepp, hepp, Google, stäng av dem. Men allt annat är ju automatiserat så att mina lampor tänds ju när det blir för mörkt

Ruben:

grejer för att kunna göra detta Så det kommer säkert kunna ske grejer i sommar om jag får några dagar över när jag har

Andreas:

Vi kan ha, vi kan ha sån sätta upp smart hem-date.

Ruben:

Absolut

Andreas:

Ja, det blir väl jättetrevligt. En flaska bubbel och sätta upp smart hem. Perfekt tycker jag

Ruben:

Men jag jag i samma podd eller annan podd så hörde jag att det här med att vad händer när elen inte eller inte elen inte funkar när nätverket inte funkar och så funkar inte det Så kom på fram till att om man inte har wifi-lampor så borde inte vara ett problem Så att jag jag

Andreas:

Nej, alltså jag har ju alla mina på Zigbee.

Ruben:

Mm

Andreas:

Eh, och Home Assistant funkar ju lokalt.

Ruben:

Mm

Andreas:

Eh, så nätverket är inte ett problem per se. Det är ju det enda som blir problemet. Det är kanske Google Home inte kan slå på och av det eftersom det, visst, Google Home snackar via Matter till, eh, Home Assistant-huben, men den måste ju skicka iväg någonting och få till-- tillbaka ett svar att slänga av lamporna. Och jag kanske inte kan gå in via… Jo, jag kan visst då gå in via telefonen för jag har en lokal webbadress kopplad till appen, vilket gör att

Ruben:

Om vi lägger såhär om du stänger drar ut ditt network hemma

Andreas:

Ja

Ruben:

Vad händer då

Andreas:

Är det nog bara Google som slutar svara

Ruben:

sätt på alla lampor och dra ut nätet en gång Vad vad är det som inte funkar då liksom Och så får du inte använda 5G

Andreas:

Jag har min telefon.

Ruben:

Mm

Andreas:

Alltså så länge jag fortfarande är kopplad mot samma wifi-nät så är det lugnt. Alltså så länge jag inte rycker routern, alltså strömmen till routern,

Ruben:

Nej det är

Andreas:

så är det lugnt. Det är nog, jag ska inte svära på det, men jag tror att även till och med robotdammsugaren löser det för den ska vara local push.

Ruben:

Det är ett roligt experiment du kan göra en

Andreas:

Det är

Ruben:

dra

Andreas:

så att det är någonting jag borde prova.

Ruben:

Va

Andreas:

vi göra det nu? Nej.

Ruben:

Nej

Andreas:

Vi sitter över videosamtal och bara klock, ja just det, joink.

Ruben:

Men det hade ju varit liksom en så för att om elen går så hade det ju inte funkat oavsett

Andreas:

Mm

Ruben:

Men om nätet dör vilket det kan hända liksom vad händer då Alltså nu visst bor man i stan så har man ju förhoppningsvis alltså har du 4G eller 5G liksom Så det

Andreas:

Jag menar inte att det är mer out

Ruben:

Nej nej nej men jag menar med att du har ju den som om du vill nå din webbadress och skit

Andreas:

För att de når min webbadress

Ruben:

ja men om du vill du hade ju en extern webbadress

Andreas:

Jag har en extern webbadress, men den är ju, det har, nätet är ju den stendöd.

Ruben:

Ja det är sant Så så så så

Andreas:

Men den interna

Ruben:

Mm

Andreas:

IP-adressen till Home Assistant, den är ju fortfarande aktiv

Ruben:

Mm

Andreas:

Så appen i min telefon kommer att funka så länge den är kopplad mot samma wifi?

Ruben:

Mm

Andreas:

Så är det egentligen det enda jag tror, det enda jag tror dör

Ruben:

egentligen för att inte köra wifi-system

Andreas:

Men WiFi funkar också så länge det är local push

Ruben:

Ja men okej ja jag låter push ja men så länge okej inte köra grejer som baserar på att det måste vara på ett externt cloud

Andreas:

Exakt det cloudet du vill kutta. Den vill du inte ha. Sen så har ju jag, jag har ju medvetet valt Zigbee för att jag inte ska belasta mitt wifi-nät. Sen så ligger ju de på väldigt lika frekvenser så det kan ju påverka varandra, men det ska ju inte ligga på wifi liksom. Sen är ju fördelen med Zigbee att det meshar också så att ju mer enheter desto starkare nät. Interesting.

Ruben:

de hade något sånt här exempel Alltså jag tror men du pratar om att elen går och går elen så det körs ändå

Andreas:

Alltså går strömmen så vad ska jag styra?

Ruben:

Ja men lite

Andreas:

Jag ska släcka mina släckta lampor

Ruben:

något exempel var såhär men vad händer med dörren Hur kommer du in liksom

Andreas:

Jo jo, men jag har inte dörren kopplad

Ruben:

Nej nej men nu pratar vi scenarierna om man skulle göra

Andreas:

Mm.

Ruben:

fel eller sitt liv liksom

Andreas:

Jo, men jag har ju ändå funderat på smartlås

Ruben:

vad failar om elen failar som gör att oh shit varit bättre att inte ha det uppkopplat

Andreas:

Det är ju typ smartlåset då om den kräver att du kopplar upp dig via cloud. Annars så ser jag väldigt få saker som egentligen skulle vara ett alltför stort problem. Jo, jag har en sak till. En sak till går via cloud

Ruben:

Backuppen

Andreas:

Nej. Min kyl och frys. Den har någon sån här, eh, Smart Things integration, eh, eftersom det är en Samsung-kyl som jag har kopplat in i Home Assistant bara för att jag tyckte det var en kul grej. Och nu får jag ju in temp, om dörren är öppen eller stängt. Allt sånt. Och jag kan konfigurera den från Home Assistant så jag kan höja och sänka temperaturen. Varför jag nu skulle vilja göra det? I don't know. Det var ju bara att, eh, min hyresvärd satte

in kylen och jag bara:

Här är en wifi-logga." Hmm.

Ruben:

Det är ungefär som min fläkt Jag kan styra via telefonen

Andreas:

Ja?

Ruben:

Man står ju aldrig vid den och vill klicka på knappen

Andreas:

Jo, men du kanske till exempel hypotetiskt nu

Ruben:

på hypotes scenarierna De är noll

Andreas:

Nej, det är inte noll. Det är inte noll. Hypotetiskt scenario. Du har en, en typ från IKEA har de ju sådana. Övervakning av luftkvalitet eller det är värme. Att du så, nu, jag tycker inte om när det är över tjugofem grader. Starta fläkten för att få lite rotation. Eller jag har fönstret. Jag har köksfläkten. Nej, det är helt meningslöst.

Ruben:

Ja

Andreas:

Jag trodde du menade en sån, alltså typ en sån här.

Ruben:

Nej nej nu pratar jag köksfläkten

Andreas:

Den här funderar jag på att automatisera. Jag har en sån USB, den går på USB och så har jag ju en sån

Ruben:

kollar video det är alltså en liten fläkt

Andreas:

Ja just det, det är en sån liten, det är en liten bordsfläkt som går på USB. Och jag har ju en USB Zigbee, eh, Smart eller Sonoff Micro som jag kan koppla den där i

Ruben:

Mm

Andreas:

Jag vet inte riktigt, jag vet inte riktigt vad jag ska automatisera det med. Men jag får lista ut det. Just nu så ser jag på min lilla mätare här att det är tjugosex grader här och femtiose-- femtiotre procent humidity. Det är, det är, det är lite varmt

Ruben:

Det är varmt,

Andreas:

Det är ju därför man har fotbollströja på sig.

Ruben:

Visst visst För att

Andreas:

Eh,

Ruben:

till för matchen i morgon eller i

Andreas:

ja, det blir ju i dag när den här släpps. Så är det. Och jag me-menar, jag förväntar mig, ehm, förväntar mig nederlag, hoppas på någonting annat. Hoppas på vinst.

Ruben:

göra

Andreas:

Så, det är ju, vi vet ju det. Titta på det svenska herrelandslaget. Det, det är ju en bergochdalbana. Eh, titta på det svenska damlandslaget. Där får man ju lite mer hopp om fotbollen i Sverige.

Ruben:

tänker att vi ska döpa om det Både som en feministisk grej men också bara generellt Det är fotboll då pratar vi dama fotboll sen säger vi herrfotboll om det andra

Andreas:

Alltså jag, min första reaktion var nej. Men låter man det sjunka in lite så inom sin kategori så är ju det svenska damlandslaget mycket bättre än herlandslaget. Så att nej men det, ja, jag, jag, jag skulle kunna vara positiv till denna idé.

Ruben:

Mm

Andreas:

Mm. Ska vi,

Ruben:

till annat

Andreas:

precis, det är inte en fotbollspodd. Det finns tillräckligt med fotbollspoddar. Hitta dem där du hittar poddar.

Ruben:

Ja.

Andreas:

Ja

Ruben:

Tala om wifi Jag har bryggat en router

Andreas:

Why?

Ruben:

Såhär svärföräldrar har en gammal 4G router

Andreas:

Okej

Ruben:

nätverk hemma

Andreas:

Mm.

Ruben:

De ska få fiber snart

Andreas:

Ja

Ruben:

Men den har börjat ge lite vising i liksom wifi-signalen

Andreas:

Mm, mm.

Ruben:

det jag gjorde var att jag köpte en ny wifi 6 router till dem

Andreas:

Aha

Ruben:

Men istället för att köpa en ny alltså 4G router för den kommer ju vara absolut när de får fibret jag en vanlig router

Andreas:

Eh,

Ruben:

att det är billigare också

Andreas:

ja.

Ruben:

Mm

Andreas:

Obsolet var det du var ute efter eller?

Ruben:

Vad sa jag då

Andreas:

sa absolut, men kan man säga absolut? Eller är det jag som tänker fel?

Ruben:

obso-obsolet var det jag sa

Andreas:

Jaha, jag hörde absolut. Så jag bara, den är absolut. Jag bara

Ruben:

Nej

Andreas:

Sen jag bara, okej.

Ruben:

Nej men det var absolut jag försökte säga

Andreas:

ja, okej, okej. Ja. Men brygga ett raut, är det första gången du gör detta?

Ruben:

Jag tror det Jag

Andreas:

Så det du egentligen gör det är att använda den gamla 4G-routern som enbart modem ja

Ruben:

Ja stängde av alla radios och allting och sen var jag tvungen att ändra om lite med IP-tilldelningarna Och mycket tack vare Claude lyckades jag komma fram till hur jag skulle lösa detta

Andreas:

Alltså Claude är en hjälte.

Ruben:

Ja

Andreas:

Ja

Ruben:

med Claude i en timme och bara såhär Den har ju sagt att jag ska göra såhär Varför funkar det inte Allt var såhär omstartningscykler på allting Då skulle man koppla in och koppla ur Så var det IP-adresstilldelningar Så vi startade om den där Men till slut så det sig Så nu har jag bryggat en router så att det blir ett modem så att jag kan kan de använda den här nya routern som wifi

Andreas:

Mm

Ruben:

wifi och en lika bra uppkoppling som hade innan de inte bättre

Andreas:

Men vad trevligt. Men är det uppkopplingen i sig? Den är ju, den kanske faktiskt är bättre faktiskt när man tänker efter

Ruben:

det som borde vara ju att de borde få högre kapacitet på nätverket Jag tror en gamla alltså möjligtvis att de har WiFi fem men det är inte säkert Så nu så borde ett borde vara bättre antenner men också så är det ja, WiFi sex Jag tror det står sex E Så att därför så kommer de att få bättre av den

Andreas:

Ja men jag tänker att det blir ju, wifi blir ju bättre på den nya routern, självklart med wifi 6. Men att den som agerar modem kan ju också fokusera på att göra en sak.

Ruben:

Ja

Andreas:

Sen kanske inte det spelar jättestor roll för det kan vara olika chip i enheten, men ändå

Ruben:

Nej men vi kan ändå upp hastigheterna till två tvåhundrafemtio

Andreas:

Ja.

Ruben:

per sekund

Andreas:

Mm.

Ruben:

i skogen

Andreas:

Ja, det gör sitt jobb helt enkelt

Ruben:

sen är ju pingen någonting annat än på fiber men det är en annan grej

Andreas:

Jo men det är ju det man får leva med på

Ruben:

Och byt

Andreas:

mobilt bredband helt enkelt.

Ruben:

Ja.

Andreas:

Ja

Ruben:

Nu vill jag prata om något helt separat

Andreas:

Okej

Ruben:

bara en uppmaning Vi brukar säga det här i slutet på podden

Andreas:

Okej

Ruben:

ska gå in och följa oss på olika kanaler och sådär Men jag var inne på YouTube

Andreas:

Ja

Ruben:

att vi har börjat få lite nya följare och så såg jag att om vi får typ tvåhundra följare till det vill säga typ alla stycken utav er som lyssnar

Andreas:

Ja

Ruben:

hade vi kommit upp en sån här där vi skulle kunna få en liten liten kanske monetisering om vi

Andreas:

du

Ruben:

visningar

Andreas:

du vill att folk ska in så vi kan monetisera det?

Ruben:

Och det är såhär gör det om ni har ett konto på Youtube Det skadar inte och det är bara kul

Andreas:

Är är gränsen så, så låg?

Ruben:

Ja men den är den den verkar alltså det Så att

Andreas:

Okej

Ruben:

det är mest bara också för att visa att vi har video Om ni inte använder Spotify för då får man ju videon där också

Andreas:

Yep

Ruben:

det bästa alternativet Och sen så lyfter jag fram ytterligare en grej vi brukar säga i slutet Nu kommer detta vara väldigt tajt inpå eh för vi skulle sagt att det förra avsnittet kommer på nu Men Prime Day för er som är intresserade av Amazon deals det kan vara något bra Kolla på prisjämförelsesajter köp ingenting som ni inte vill köpa Ni fattar grejen

Andreas:

Ja

Ruben:

det Men det brukar vara bra deals på sån laddlösningar Alltså vi säger typ Anker och Ugreen och sånt som vi brukar köpa Brukar ha bra kampanjer om man vill ha nya laddsladdare eller nya puckar Och inför sommaren kan det vara skönt att ha sådana grejer om man vill ha extra vad heter det och sånt Kan

Andreas:

Ja.

Ruben:

kul att köpa

Andreas:

Mm

Ruben:

Jag har redan kikat in på några grejer och nu kommer en just det vi har en affiliate-länk också som finns i alla avsnitt Tryck på den så får vi en kickback Vi tar lite pengar från Amazon Det är väl kul

Andreas:

Kostar er ingenting extra och så vidare och så vidare. Nej

Ruben:

så vidare Ja men det jag egentligen jag har hittat jag har haft ett problem

Andreas:

Mm.

Ruben:

det jag segwayade in på tappade bort min plånbok

Andreas:

Jaha

Ruben:

grad att jag polisanmälde den

Andreas:

Oj, då är det illa

Ruben:

jag tappade bort den för jag vet tid och plats när jag senast använde den För varje gång jag använder min plånbok det är när jag behöver ta upp mitt leg och visa på Systembolaget att hej jag är över 20 Och

Andreas:

Ja, ja det är, ja det är typ det.

Ruben:

Ja

Andreas:

Mm

Ruben:

sen sång jag använde den var 23 maj

Andreas:

Okej

Ruben:

använt den sen dess Sen så var jag på systemet det här

Andreas:

Hur vet du specifikt att det var 23 januari födelsedag?

Ruben:

Nej det var det inte Men jag vet att jag var där och köpte grejer inför Göteborgsvarvet

Andreas:

Inför Göteborgsvarvet så köpte du vad du på systemet.

Ruben:

Vi kör på The Bash

Andreas:

Alltså det, det, det låter inte som en jättestark korrelation, men för dem som har varit på Göteborgsvarvet så förstår man att det finns de som springer och det finns de som står bredvid och tittar på.

Ruben:

Ja,

Andreas:

Ja Ruben var en tittapåare.

Ruben:

Konsekvens av det här Öhlinsköpet var att nästa år ska jag springa För jag satt ju där två tre Öhlin in och bara

Andreas:

Åh vänta, har du också anmält dig?

Ruben:

Ja hör du

Andreas:

Jag med! Jag satt dagen efter och bara: "John kom". Alltså nej, för vi har ju sprungit innan båda två. Nej, nu måste vi in och vi måste slå våra egna bästa tider. Det är dags

Ruben:

Nice

Andreas:

Så det, vi ska springa alltså?

Ruben:

Mm mitt mål är att komma runt

Andreas:

Rimligt

Ruben:

Jag sätter ribban lågt för att det är ändå första gången och jag är inte en stor löpare

Andreas:

Fattar

Ruben:

Ja, det var inte det jag ville säga Det var så jag tappade bort Det var där jag sen såg plånboken fram till tredje juni Då ska jag köpa grejer på systemet igen jag ska köpa en bubbelflaska till en student jag ska på

Andreas:

Ja

Ruben:

Inser då huh är min plånbok När jag är

Andreas:

mm

Ruben:

in på systemet går fram till kassören och bara säger Tja jag har ingen plånbok Skulle du säga att jag är över tjugo Du den är svår Jag bara Tack men också jag bara för information jag är trettio

Andreas:

Ja

Ruben:

Samma veva som detta jag har precis bytt telefon

Andreas:

Mm.

Ruben:

in mitt ID i bank-ID

Andreas:

men den tar de inte.

Ruben:

nej men det kan ändå styrka att

Andreas:

Ja

Ruben:

jag är ändå alltså bara så att ni för de är jag tror inte de tror att jag är under tjugo

Andreas:

Alltså grejen är såhär, vet-- uppmaning om du jobbar på Systembolaget, pusha era chefer till att bygga in en digital lösning så att de kan scanna bank-IDet. För du kan förfalska bank-ID det du bara tittar på.

Ruben:

Mm

Andreas:

Men om du scannar bank-IDet, så om du, om du har en kompis som har bank-ID.

Ruben:

går ju däremellan och

Andreas:

Ja, men du kan inte förfalska uppslaget i databasen som du kan göra igenom att scanna någon annans bank-ID. Det går inte att förfalska. Så att om de bara liksom i en scanner, sån handscanner, de kan plupp eller blippa den i kassan. Så, och då kan de få upp giltigt, eh, namn, ålder. Det räcker. Snälla Systembolaget. Det är typ enda anledningen till att jag går omkring med mitt leg överallt. Ja, ibland om man ska gå ut kan det vara bra också, men det, det är betydligt mer sällan nu för tiden när man har passerat 30 av någon anledning.

Ruben:

Ja

Andreas:

Ja det blev färre och färre.

Ruben:

Ja

Andreas:

Och förra gången jag gick på Systemet så

sa hon:

"Ja, den hade jag inte behövt titta på."

" Ruben:

Tack.

Andreas:

Tack Jag tar det. Jaja." Mm

Ruben:

Men i alla fall det var då jag insåg att min plånbok är borta

Andreas:

Mm

Ruben:

tänkte jag men den måste ligga någonstans hemma Jag vet ju att jag har haft den Jag är inte för van att tappa bort den Så leta leta leta leta på alla ställen Vände ut och in på lådor och hittade den ingenstans

Andreas:

Ja

Ruben:

Alltså det var helt borta Och sen så bara men jag får vänta lite fråga lite folk Kan den ligga i din bil Kan den vara här Kan

Andreas:

Ja

Ruben:

Leta på jobbet Och sen bara okej den jag har väl tappat den då en polisanmälan spärrar alla kort och spärrar mitt ID

Andreas:

Ja. Ja

Ruben:

För det måste man göra tro fan att plånboken hittar jag dagen efter jag spärrat allting

Andreas:

Nej.

Ruben:

Jo

Andreas:

Sjukt

Ruben:

Ja och gissa var den låg Jag har en låda där jag brukar lägga saker saker

Andreas:

Mm.

Ruben:

I den lådan låg den Jag skulle ner och hämta viktiga saker men jag skulle hämta en sån här

Andreas:

Vänta, vänta. Är detta ett ställe du brukar lägga din plånbok på?

Ruben:

Ja ja ja

Andreas:

Så varför kollade du inte där?

Ruben:

vet att jag har kollat där

Andreas:

Okej

Ruben:

Så att det det är så märkligt så märkligt så

Andreas:

Mm.

Ruben:

Så nu har jag då fått spärra alla korten få ut en massa nya kort behöva läsa om alla korten och vara på polisen i dag och då tog nya passbilder och ID-bilder för att få nya

Andreas:

Men med passbilder också?

Ruben:

Ja men nej passet spärrade jag inte

Andreas:

Nej.

Ruben:

går ut om sex månader så

Andreas:

Ja, det är lika bra att passa på

Ruben:

ja Så lång historia eller lång historia lång som detta resulterar till är att nu på Prime Day då så ska jag få köpa ett sådant kort som du lägger i plånboken så jag kan tracka den med Find My iPhone

Andreas:

Ja, device find my. Ja, mm.

Ruben:

Apple Find My

Andreas:

Fatta

Ruben:

Mm Så det är någonting jag kan rekommendera till folk för att det är så ospelt nu i den här tiden att man som sagt inte använder plånboken Aldrig använder man plånboken Jag vet inte ens jag kan inte ens mina pinkoder till mina kort längre Man bara man bara skannar och så blippar man liksom

Andreas:

Ja.

Ruben:

Mm

Andreas:

Mm. Jag har de sparade i min lösenordshanterare

Ruben:

Ja alltså jag har ju dem sparade någonstans Men jag kan dem inte är vad det jag

Andreas:

Nej, jag fattar.

Ruben:

Alltså jag

Andreas:

Nej det

Ruben:

och hämta dem i mitt valv också men jag har dem inte Alltså kan dem för innan kunde man ju dem för man stod dem så ofta

Andreas:

Ja Mm. Vilken, vilken soppa?

Ruben:

Det var jätteroligt Det var inte så mycket teknik Det jag ville komma fram till var Så att nu jag hittade en från Geogreen här som jag Den har sju års batteritid Det går inte att ladda de här Det finns ju andra

Andreas:

Jo, men det finns sådana du från Ugreen som du lägger på en vanlig kilare.

Ruben:

Ja men inte

Andreas:

Jo, jag var precis inne och tittade Ruben. den har ett års batteritid men kan laddas och det hade jag ju föredragit

Ruben:

Ja det är för det Så då kände jag sju år är ganska lång tid

Andreas:

Jo, men det är ju tråkigt när du behöver göra om saker.

Ruben:

Ja,

Andreas:

Ja Du har fått den på Signal.

Ruben:

Ja tackar tackar

Andreas:

Jag,

Ruben:

om batteritid

Andreas:

på tal om batteritid, jag har varit med om den där tråkiga saken som händer när man ibland är lite för snabb med att göra systemuppdateringar.

Ruben:

Mm

Andreas:

Jag systemuppdaterade min klocka. Den här Samsung Galaxy Watch Ultran som jag har.

Ruben:

Ja

Andreas:

Och jag har gått då från att ha en batteritid på typ två och ett halvt dygn

Ruben:

Mm

Andreas:

till åtta timmar.

Ruben:

What Skojar du med mig

Andreas:

Nej. Alltså den är så dramatiskt dålig just nu

Ruben:

Men och du har gått in och kollat vad är det för inställningar som kan göra det

Andreas:

Jag har startat om den. Jag har factory resetat den.

Ruben:

What

Andreas:

Jag har försökt backa, men man kan inte backa systemuppdateringar utan att öppna och trixa och ha sig. Så att jag går liksom bara och hoppas på att det snart ska komma en ny uppdatering som så fixar. Jag kan ju inte vara den enda med det här problemet.

Ruben:

Har du läst någonting i forum då

Andreas:

Det är en del i forum, men där finns folk som har haft långt innan den här uppdateringen också. Så jag vet inte riktigt.

Ruben:

Åh nej

Andreas:

Jag är inte superhype på den nuvarande situationen.

Ruben:

det förstår jag

Andreas:

Mm. Vi får väl se. Livet med teknik.

Ruben:

Ja

Andreas:

Mm

Ruben:

fy fan

Andreas:

Ja.

Ruben:

På tal

Andreas:

s

Ruben:

nu det har jag inte ens berättat men hur nice det är att ha batteritid igen på telefonen

Andreas:

Ja

Ruben:

Alltså jag laddar den sporadiskt två gånger per dag Såhär innan jag går och lägger mig och på jobbet mellanåt möten När jag ser oj nu börjar jag få trettio procent här laddar jag lite till är det är jättenice

Andreas:

Jag har min, då sätter jag den för jag har en sån MagSafe puck i bilen. Där sätter jag den till och från jobbet. Och sen så har jag den, jag laddar ju aldrig min över åttio. Men jag har ju den att den håller-- Nej, du har spärrat det också. Ja, jag har ju s-, jag har ju också satt laddare så att den håller femtio procent över natten och så laddar den till åttio lite innan jag går upp liksom. Så jag sätter den i laddaren över natten, men den laddar ju inte förrän klockan en halvtimme, timme innan jag vaknar liksom.

Ruben:

Det är nog gott

Andreas:

Så att jag, när jag tänker aldrig på batteritid och jag, jag menar nu har jag gått hel dag. Jag har inte laddat mer än liksom standarden. Jag har femtioen procent kvar.

Ruben:

Mm

Andreas:

Klockan är

Ruben:

laddade min igår kväll senast jag till 75 jag har 27 kvar Och då har jag åkt buss fram och tillbaka till jobbet och kollat på reels

Andreas:

Vet, vill du veta hur mycket jag har laddat min klocka idag?

Ruben:

Eh tre ungar

Andreas:

Ja,

Ruben:

Ja

Andreas:

den låg på laddaren när jag duschade i morse. Den låg på laddaren lite på jobbet i dag under en timmes tid och den har legat på laddaren när jag har duschat nu på eftermiddagen efter att jag har varit och tränat efter jobbet

Ruben:

Fy fan

Andreas:

jag har just nu sextiofyra procent.

Ruben:

Åh herregud

Andreas:

Ska vi se vad, vad den har när jag har lämnat det här sen? Vi får se.

Ruben:

stört

Andreas:

Jag vet inte riktigt. It is what it is. Oavsett vilket, vi hoppas att det löser sig. Vi får, jag får väl återkoppla, se om jag får en uppdatering någon gång. annat tips som jag sprang på, eh, som kan vara tips för dem som har gått och funderat på att det kanske är dags att uppdatera sin telefon, men som kanske inte är de största power userna. Så är det ju faktiskt så att det råkar vara ganska brutal rea på Pixel-telefoner igen och jag har sett att det bör ligga fram till typ tjugonde juli.

Ruben:

Mm

Andreas:

Men du kan få ganska så riktigt bra priser. Du kan ju till exempel få 10A för fyra och två. Jag förstår inte riktigt varför du skulle köpa 10A när du kan få Pixel 10 för fem och fyra, fem och fem.

Ruben:

Mm

Andreas:

Det är direkt hos Google. Sen så är det, finns rabatterade priser hos andra återförsäljare, men Google är de som har lägst pris just nu. Och Pixel, Pixel 10 har ändå fått, alltså den är ju inte, den har ju inte, recensionen har ju varit som sagt, chippet är inte det snabbast i världen,

Ruben:

Mm

Andreas:

men det är ju den bä-- Många rekommenderar ju den för att den har typ allt som Pro har, men nästan med billigare pris. Så det är inte jättestor skillnad eftersom du dessutom har tre kameror på den.

Ruben:

Hm

Andreas:

Så är det någon som bara såhär, hmm jag skulle ändå behöva ha en telefon, jag behöver uppdatera den. Du får ju, ja nu är det väl snabbt ett år sedan den här släpptes, men du har ju sex år uppdateringar till.

Ruben:

Ja ja och alltså vi testade Google var det nian eller tian

Andreas:

Jag har testat både tio och nio

Ruben:

det du testade ju båda Alltså det är bra grejer

Andreas:

De sköter sitt om man liksom inte är en power user. Behöver du bara en telefon som ska funka? Ypperlig.

Ruben:

Mm

Andreas:

Vill bara tips, lite tips så. Från en sak till en annan

Ruben:

Mm Du har fått en Mojang

Andreas:

Jag har fått en Mojang skickat till mig för test.

Ruben:

Mm

Andreas:

Eh, såhär är det någon disclaimer. Är det någon som av någon anledning är känslig för att diskutera kroppsvikt så hoppa denna delen i podden.

Ruben:

Ja

Andreas:

Eh, just såhär. Så vi kommer int-- vi kommer att prata om produkten, men det, det av olika anledningar kan det ju ha så att folk är känsliga för den typen av diskussioner. Hoppa detta, det finns i de flesta poddspelare så har vi sådana här kapitelmarkörer. Hoppa till nästa kapitel som, där vi pratar om Claude möter oss istället. För nu ska vi prata om Withings nya, eh, våg som heter Body Fit

Ruben:

ja och vi kan ju vara full vi har inte fått någon ersättning för att prata om den Vi pratar bara om den för att vi tycker det är kul

Andreas:

Ja, ja alltså så vi har ju fått vågen skickad eller jag har fått den skickad till mig

Ruben:

Mm

Andreas:

utan kostnad. Så jag har inte betalt för vågen, men de har ju inte heller sagt vad vi får och inte får säga och de hör ju inte någonting om det här innan ni hör den. För det s-- de har ju liksom inget redaktionell insyn. Eh, så. Så vi kommer att säga exakt vad vi vill ändå.

Ruben:

Ja,

Andreas:

Ja Mm.

Ruben:

tretusen tvåhundra spänn kostar han

Andreas:

Ja, det är saftigt för en våg i min värld. Det var mycket min förra, eh, ska man kalla det för kroppsvåg? Alltså

Ruben:

Ja

Andreas:

vanlig, vanlig så badrumsvåg

Ruben:

Ja 199 på Clas Ohlson

Andreas:

Ja men typ.

Ruben:

Ja det

Andreas:

Jag tror det var Dollar Store. Men typ

Ruben:

ha köpt min på Elgiganten för 299 kronor

Andreas:

Åh, splurge! Men grejen är, jag har ju faktiskt velat ha en Withings-våg tidigare. Jag har ju tittat på deras andra vågar och i skalan, de har ju den här som heter Body Smart som är liksom, liksom insteget och då mäter den ju bara i fötterna. Sen har du en Body Comp som är lite samma sak. Sen kommer då denna som är liksom mellansegmentet, Body Fit, som också har ett handtag. Och sen så har Body Scan då som är den liksom deluxe, deluxe, fantastic. Och så ska ju, ja precis, och så ska ju Body Scan 2 komma snart. Så det finns ju lite olika varianter. Den här riktar ju sig kanske mer då till dem som, ja alltså, prosumers som tränar mycket skulle jag säga.

Ruben:

något sånt ja

Andreas:

Ja den normala människan klarar sig ju helt klart med typ en vanlig kostvåg om man ens ska vä-, om man ens ska väga sig. Vill man ha lite mer data, Body Smart.

Ruben:

Ja

Andreas:

Det är ju den jag har tittat på när jag har funderat

på det och sen har jag känt:

Nej, jag, jag, för jag har ju en sån grej i klockan också. Så jag kan ju scanna och det har varit bra nog i kombination med en vanlig våg. För de som inte har det så kanske det finns mer intresse. Hade jag inte haft klockan hade jag nog köpt det.

Ruben:

återigen nu tror jag pratar du någon gång Varför ska vi mäta så mycket skit

Andreas:

Det är ju, det är ju den frågan som är så bra. Eh

Ruben:

den här alltså bara såhär varför ska vi mäta så mycket Varför ska vi överoptimera vår liv för att mäta på en massa metrics Och varför ska vi ge bort all den här hälsodata till massa företag

Andreas:

Eh,

Ruben:

bra frågor.

Andreas:

många bra frågor Vi kommer kanske svara på vissa av dem.

Ruben:

Ja

Andreas:

Eh,

Ruben:

Jag gillar

Andreas:

Withings

Ruben:

att du tar den frågan som liksom presentation på jobbet Många bra frågor Vi får se vad vi hinner med under presentationen

Andreas:

Withings är ju ändå ett av de bättre företagen när det kommer till, eh, data privacy.

Ruben:

Ja

Andreas:

De är ju, alltså nu, nu, nu är ju inte detta, eh, kontrollerat per se, men i-i det här så säger de att datan är krypterad end-to-end. Eh, de säljer inte data till tredje part, annonsörer och försäkringsbolag. Vi-- Du äger datan och sen är de certifierade enligt ISO 27001 och 27701. Vad det nu innebär. Däremot, om du tittar på Mozilla Foundation Privacy Included, de brukar ju råsåga saker. De ger ändå Withings tidigare vågar och andra enheter ett helt okej betyg. Och bra mycket bättre än vad många andra hälsoenheter får.

Ruben:

Mm

Andreas:

Så det här är inte den största privacy nightmaren. Sen så får man ju välja lite vad man gör för att till exempel i Android så kan jag ju välja att dela datan från vågen till andra appar och det kontrollerar ju inte Withings.

Ruben:

Nej

Andreas:

Nej Så vi-vi-- Privacy-delen är sin sak. Varför vi ska mäta allting? Intresse.

Ruben:

här seriöst Jag uppskattar

Andreas:

Ja men intresse. Jag tycker, alltså jag är ju ingenjör, Ruben. Jag gillar ju data

Ruben:

Ja eller allt du jobbar på jobbet handlar väl om data Typ Det är mitt min tolkning av ditt jobb

Andreas:

ja, eh, alltså jag är ju också ledare så det handlar också om människor.

Ruben:

Ja men det det det är ju en extra on top på

Andreas:

Ja absolut. Men i grund och botten, ja, det är väldigt mycket som har med data att göra. Så att ja, det är ju, det är ju vad jag jobbar med och jag är ingenjör så jag gillar ju det. Eh, så, eh, därav, eh, så tycker jag ju detta är jätteintressant. Eh, är det någonting för alla? Nej, det är det inte. Är det för sådana som mig? Absolut. Hade jag, tror jag du hade tyckt om den, Ruben? Ja

Ruben:

Ja, jo

Andreas:

solklart. Men det är också, du såhär, du ska vara träningsintresserad. För jag skulle säga den här riktar ju sig kanske mer till den som tränar.

Ruben:

Mm

Andreas:

och det är kanske den den riktar sig till och det är den som tränar som gillar data.

Ruben:

Men jag jag jag jag så att säga jag har hamnat i alltså jag använder Strava och alla andra jävla träningsappar Så

Andreas:

Det största privacy nightmaren där there is.

Ruben:

Ja,

Andreas:

Ja

Ruben:

det beror på vad du vill dela med dem och så där

Andreas:

Jo absolut. Absolut

Ruben:

throwback till när Det jag tänkte säga är att vill någonstans vara det finns ett syfte av att se progression i träning och veta att jag sprang såhär mycket då borde jag kunna springa såhär mycket

Andreas:

Mm.

Ruben:

Eller det är kul kul när jag cyklar bara som jag har varit på de här platserna eller kunna cykla snabbare och mäta mot sig själv

Andreas:

Mm

Ruben:

Och på gymmet hålla koll jag har något vid ett strength log där bra app för övrigt

Andreas:

Ja, jag använder också den

Ruben:

Att bara hålla koll på hur mycket tränat vilka vikter borde jag kunna klara av slippa hålla koll Alltså det finns ju ett syfte med det Men allt annat som jag får från min Apple Watch till exempel såhär har du haft det här olika pulsen och såhär mycket har du sovit Jag kunde inte bry mig mindre Och alla metrics som finns Ja du hade såhär VO2 max när du sprang Jag bryr mig inte jag vill veta hur långt du sprang och hur lång tid det tog

Andreas:

VO2 max är ju faktiskt en väldigt bra datapunkt

Ruben:

Det är det Alltså det säger jag inte emot det är fortfarande det här överoptimeringen och jag förstår om du är elitidrottare att det

Andreas:

Ja, jo alltså det här är overkill. Det ska tilläggas. Det är ju kanske mer för

Ruben:

samma effekt med detta som det vi pratade om innan om att typ i alla AI-funktioner operativsystem eller alla andra Det finns så mycket runt omkring Så man är såhär Wow vad coolt och vad mycket detta är och vad intressant I teorin skulle det kunna vara men vad fan ger det egentligen Jag är skeptisk till Alltså jag

Andreas:

Mm.

Ruben:

det jag

Andreas:

Mm.

Ruben:

tycka det är kul att se de här grejerna jag kan tycka om datan men jag är skeptisk till varför ska vi ha alla de här grejerna Och därför är jag skeptisk till den här vågen som koncept

Andreas:

Mm. Det får man va.

Ruben:

det

Andreas:

Ja okej, det, det man fff…

Ruben:

och kunna ha trackat över år Bara såhär Oj det är gott i de här kurvorna

Andreas:

Vet du vad du kan Ruben? Vågen här kan man få komma hit och registrera i sin egen app och testa.

Ruben:

roligt

Andreas:

Så kan du få fylle, fylla på själv utan att behöva köpa någon. Så det löser vi. Inga konstigheter. Men tekniken den använder då, om vi ska gå in på det tekniska, den använder ju BIS kallar man det för. Eh, och sen så om du köper de lite vanligare, ja, analyssmartvågarna så använder de BIA och det är ju bioimpedansanalys. Den skickar en liten ström igenom din kropp och så fångar den upp det i andra änden och så baserat på hur mycket signalen går igenom desto, desto bättre. Eller så gör man analyser och räknar ut olika kroppskompositioner utav det. Den här använder ju då BIS som står för bioimpedans spektroskopi. Och istället för att använda en frekvens som den an-, den andra tekniken kan använda, så använder den här 13 frekvenser upp till 800 kHz. Och det gör ju betydligt, att den kan göra betydligt bättre analyser av typ kroppens vätskerum och därmed i teorin kan ge en noggrannare analys av fettmassa, muskelmassa och så vidare

Ruben:

Mm

Andreas:

Och det som är nytt med den här gentemot de andra lite lättare vågarna är ju handtaget som är nerplockat från Storebro, den här bodyscannern. Så att du har ju, du får ju sex zoner. Du får höger arm, vänster arm, överkropp, ben, vänster ben, höger ben och bål.

Ruben:

Mm

Andreas:

Alltså nu tar jag ben, men höger ben, vänster ben och bål.

Ruben:

Ja

Andreas:

du får ju, du får ju olika zoner. Sen så du kan ju inte, ja din högra biceps, den väger fyra gram mer än den vänstra. Det får du ju inte.

Ruben:

Nej och sen så är det väl liksom såhär det här är så bra du kan komma med den här sortens utrustning Det finns väl en lagom felmarginal Alltså inte för att detta är samma sak men jag såg någon sån här inlägg någonstans med att de hade jämfört fem vanliga olika smartwatch och hur mycket steg de räknar när man går

Andreas:

Mm.

Ruben:

tre kilometer

Andreas:

Det ger ju en indic-- alltså en indikation. Det är inte en exakt sanning. Grejen här är att man hävdar ju att tekniken är DEXA-validerad. DEXA är ju sån dual energy x-ray absorption telemetry bla bla bla någonting. Eh, det är ju, du scannar med hjälp av olika radiovågor och det är ju gold standard. Här har man ju gjort en test med Storebron då som använder samma teknik, alltså body scan,

Ruben:

Mm

Andreas:

där man gjorde en test på åttio deltagare och i idr-idrottsmedicinska centret Moon Stage. Och då jämförde man med, mot DEXA och då låg man på nittionio för fettmassa och nittioåtta för muskelmassa i korrelation. Så att man låg ändå hyfsat nära. Sen ska man, jag har ju, jag har ju dykt ner i ett, ett hål. Man ska komma ihåg att BIS och BIA är inte perfekta och har man väldigt låg fettpro-procent i sin kropp så är exaktheten sämre. Jag bara lägger det som en brasklapp. Så, det är inte en perfekt teknik, men, eh, det ger en indikation. Det är nog det är så du ska se det.

Ruben:

Ja

Andreas:

Men den tar ju fyrtio mät-mätvärden på tjugo sekunder. Det är fettmassa, det är muskelmassa, det är visceralt fett, det är kroppsvätska, benme-benmassa, kaloribalans, den är något uppskattad, eh, men den ger ju också då en basal ämnesomsättning och lite annat sånt smått och gott. Så du, du får ju en väldigt stor bild av, ja, var ligger din kropp?

Ruben:

Mm?

Andreas:

Mm Och det kan man tycka är väldigt intressant. Andra tycker det är mindre intressant. Jag tyckte det var väldigt intressant att lära mig mer om mig själv.

Ruben:

Ja

Andreas:

Så ser jag det

Ruben:

ja absolut Sen är det liksom såhär kan man ha distans till det

Andreas:

Mm,

Ruben:

jag att det

Andreas:

du, det är ju det. Det, man måste absolut ha distans till det och du får inte, man ska inte ta det som en exakt sanning och snarare an, i så fall använda det som trendsättning för din egen träning i så fall. Återigen, avgör själv. Ger det dig någonting eller kommer det göra det jobbigare för dig? Gör det jobbigare, då är det inte värt det. Absolut inte

Ruben:

Mår du bra i det Mår du bra så mår du bra

Andreas:

Alltså

Ruben:

skitsamma med

Andreas:

det finn-- det kan ju finnas en för vissa typer av personer kan det finnas en poäng beroende på vad man håller på med. Så. Vad jag är mer intresserad av är vad den lärde, lärde mig och att jag kan få veta, eh, lite hur min kropp är. Eh, så. Och jag tycker det är väldigt trevligt. Så att beroende på vem du är kan absolut vara, eh, intressant. Är det för alla? Nej, det är det inte.

Ruben:

Den här Withings Plus då Är det någonting man måste ha för att kunna använda detta

Andreas:

Nej, nej, det är om du vill ha AI, ja AI-analys av ditt verktyg. Alltså du kan också exportera hela din hälsorapport och köra in det i Claude om du tycker det känns bättre. Alltså

Ruben:

det är

Andreas:

och då kan ju, då kan ju den göra analysen åt dig. Men nej, det måste du inte. Har jag haft någon större användning av det? Nja, nej, det skulle jag kanske inte säga. Eh, men man kan ställa frågor och du kan få en analys som är kanske mer lättförståelig. Men jag som gillar data gillar ju att försöka göra analysen av datan själv. Så för mig, nej, inte jättestor skillnad. Sen så har ju, jag går ju på den här provperioden just nu. Så att, mm

Ruben:

Intressant

Andreas:

Sen så ska vi tillägga att den här Withings plus prenumerationen, den kostar ju lite pengar som sagt. Så att avgör själv. Man får en månad prov om man ändå köper en Withings enhet oavsett vad man köper för någonting. Ja, känner ni att ni behöver en jätteavancerad våg? Då, alltså jag tyckte det var jätteintressant. Det är det för alla? Nej, det var rätt person skulle jag säga

Ruben:

Ja

Andreas:

för ett sådant köp.

Ruben:

på liknande någon bara såhär Det har varit så nice på något sätt att bara såhär få in massa data in i samma plats och bara kunna se allt på alltså Apple Health och

Andreas:

Ja

Ruben:

ha allting rakt upp och ner och bara såhär kunna följa trender Det

Andreas:

Mm.

Ruben:

inte varit

Andreas:

Nej.

Ruben:

Hade det ju inte varit

Andreas:

Nej

Ruben:

kunna ha liksom alltså för min del det här positiva att bara oj okej till exempel min muskelmassa har ökat eller åh okej min heter det Ja min jag vet inte vad många kan vara intresserade

Andreas:

Ja. Jag, jag kan tycka, jag kan tycka det är väldigt intressant att jag får veta att min högerarm är 0,5% starkare än min vänsterarm.

Ruben:

Sånt Då vet jag att måste du ta några mer bicepscurl på

Andreas:

Men jag får ju vara, till exempel, jag kanske inte ska köra med skivstång utan jag kanske ska köra med hantlar så att man tränar sam, lika mycket. Det var också någon som sa, sa det någon gång. Nej men, och sen så ja, jag fick också veta min metaboliska hastighet. Det var också så. Mm, vad bra. Sen som det där, ska man ta det som en sanning? Nej, men det var, jag tyckte det var intressant. Ja,

Ruben:

det

Andreas:

med det sagt.

Ruben:

kul med teknik

Andreas:

Kul med data och teknik.

Ruben:

Mm

Andreas:

Nu ger vi oss på AI

Ruben:

Det gör vi Jag tror att jag i förbifarten nämnde detta förra avsnittet och sa något i stil med Just det Anthropic har ju släppt ytterligare en modell nu Ja jag har inte hunnit testa den men kul för dem

Andreas:

Jo, men jag har för mig att, jag vet inte om det togs i avsnittet, men jag vet att du nämnde det.

Ruben:

Ja,

Andreas:

Ja

Ruben:

redigerar bort det bara för att det blev så kort Men oavsett vad nionde juni det vill säga när den släppte förra avsnittet så släppte de Fable 5 Varför de döper det till Fable 5 och inte följer sin andra namnstandard Oklart Kul också att de i samma veva som ett nytt Fable-spel släpps typ en vecka innan så var det en sån släppts detta Så folk blev intresserade på den här för det var mycket 3D-renderingar som kom ut för just den här Fable 5 alltså Mythos aka-varianten Anthropic i alla fall de släpper ut detta då går det tre dagar och sen bara stängs det ner Och då var det där jag reagerade bara såhär hallå gick in för jag tänkte att jag skulle börja testa lite För jag har så

Andreas:

Ja

Ruben:

videos man kan göra det här det här Okej fan jag kan ju

Andreas:

Det skulle ju vara kul att ha bra grejer liksom

Ruben:

Ja och så bara står det en sån här text och så har jag med länken här i avsnittsbeskrivningen Såhär US Government directives suspend access to Fable 5 Va Vad sa du precis Då har liksom amerikanska staten gått in och sagt Nej nej nej nej nej nej nej Den här får inte någon använda Det de egentligen har sagt är såhär ingen icke-amerikansk eller utlänning rakt ut har de egentligen sagt

Andreas:

Ja,

Ruben:

använda den här Inte ens anställda inom Anthropic

Andreas:

nej,

Ruben:

ingen utanför USA

Andreas:

Ja.

Ruben:

detta

Andreas:

Ja

Ruben:

Man bara såhär hopp Och deras orsak till det är ju för att vi pratade ju om när Mythos 5 eller Mythos släpptes Att oj det här kommer kunna hacka hela världen Ooo och

Andreas:

Och detta är ju typ Mythos nertrimmade lillebror

Ruben:

Nej det är samma

Andreas:

Ja, men med, med säkringar. Ja

Ruben:

säkerhetsfunktioner så man inte kan göra vad som helst det stora skämtet på nätet har varit att de bland annat har blockat så att man ska kunna göra saker kring Syfte då att man ska kunna ta fram biologiska vapen med till exempel Fable 5

Andreas:

Det hade ju på något sätt

Ruben:

Och sen så har de väl liksom tagit lite andra grejer kring koder så man inte ska kunna göra vad som helst när det kommer till att hacka system Sen så

Andreas:

Det verkar som att den,

Ruben:

man ska hålla koll på det.

Andreas:

det verkar som att eh säkerhetsfunktionen tycker jag är lite kul.

Ruben:

Mm

Andreas:

är att när Fable 5 springer på någonting som säger det här är känsligt. Eh alltså som, till exempel sånt som har biologisk natur. Eh alltså jag har hört ganska intressanta stories, typ någon frågar om symptom på sin, sina barn. Att den då, det den gör det att den sparkar ner förfrågan till Opus.

Ruben:

Mhm

Andreas:

4,5 eller 4,6 eller vad det nu är som är aktivt. Den sparkar ner den där så får den svara på det. För att Fable får inte svara på biologiska förfrågningar till exempel. Och eftersom det är symptom på sjukdom så är det biologisk fråga och då får sparka ner det. Mm. Fortsätt.

Ruben:

Ja. Men det gjorde då att amerikanska staten sa till Anthropic Nej nej nej stoppa stäng ner allting Eller rätt sagt de sa inga utlänningar får använda den Men det som gjorde var ju såhär vi kan inte komma på något sätt hur vi ska kunna hindra att alltså rakt ut utlänningar gillar verkligen inte eller gillar jag mig att det är det uttrycket de har använt

Andreas:

Ja men non-American citizens är ju uttalandet.

Ruben:

Ja

Andreas:

Ja

Ruben:

då är det liksom

Andreas:

Nu stopp falla

Ruben:

stoppa det för alla för vi kommer inte på något sätt att lösa detta Och vi vet inte vad när hur någonting kommer ändras på detta Vi har ingen aning om när det kommer att

Andreas:

Ja

Ruben:

vet att det är stoppat just nu och det var väl kul för dem som använde det de där tre dagarna Jag kan uppskatta om nu Mythos är slash Fable 5 är Så som de säger att det väl en världssäkerhetsanledning att inte släppa ut det till alla och det de var rädda för att man skulle kunna hacka göra bakdörrar alltså cracka det som man skulle kunna använda utanför guardrails eller de här skyddsfunktionerna Så att ja det är väl positivt men kan Anthropic göra detta

Andreas:

Så är det då är det bara på, du ligger ju bara

Ruben:

är bolag Alltså det finns några stycken Hur långt bort är de lokala varianterna Hur långt bort är ChatGPT och OpenAI modeller och

Andreas:

Gemini. Mm.

Ruben:

det frågan när kommer de inse var gränsen går

Andreas:

Mm

Ruben:

det är väl generellt när vi pratar om AI för länge många år sedan skulle jag säga men det var för två år sedan När vi pratar om kontrollproblemet och det har ju mer med AGI att göra men alltså frågan är när vi inte har kontroll på de här AI-verktygen längre Och jag förstår ju varför till exempel Macron var och bad och bönade till Trump och sa Åh du måste vara snäll och låt oss allihop använda de amerikanska AI-funktionerna Och alltså tillbaka till att jag är skeptisk till vad vi kan använda AI till Alltså

Andreas:

Vad menar du med det?

Ruben:

funktionerna som släpps i olika operativsystem och olika applikationer och så vidare som är blaha blaha

Andreas:

det med mig alltså? Ja

Ruben:

Mm Det jag vara för jag ser inte syftet för gemene man

Andreas:

Nej

Ruben:

jag har ju hela tiden sett att det finns de här de andra som kan mer än mig

Andreas:

De andra som kan mer än mig. Ja

Ruben:

Och de som också fattar vad man kan specifikt använda de här modellerna till Specifika saker och där finns det ju alltid syften se

Andreas:

Ja

Ruben:

Då och det är det jag använder till också specifika saker Men de specifika sakerna är ja vet jag biologiska vapen krigsföring hacka

Andreas:

Jo, men jag tycker, här vill jag ändå

Ruben:

Då förstår jag ju att då kanske man inte vill ha de här verktygen som helst Men det är också det kommer ju hur långt det

Andreas:

Jo,

Ruben:

har det

Andreas:

men jag vill, jag vill då såhär. Hur… Ett. Punkt nummer ett.

Ruben:

Mm

Andreas:

Varför skulle det vara skillnad på om det bara var amerikanska medborgare eller om det också var citat utlänningar?

Ruben:

Jättebra punkt Väldigt bra punkt

Andreas:

för att jag menar det finns ju, alltså det finns ju inom det flesta, alltså det finns ju folk som är illvilliga även inom den egna populationen.

Ruben:

Välkommen till Rubens skola om geopolitik

Andreas:

Okej

Ruben:

Vi alla andra som inte är amerikaner ju att nittio procent av Sveriges eh Sveriges nittio procent av världens galningar bor i USA och nittio procent av liksom alla sjuka människor bor i

Andreas:

Alltså de är ju, de toppar ju

Ruben:

andra Ja men elaka människor som hatar andra människor de bor eller kommer från USA

Andreas:

Det är,

Ruben:

andra

Andreas:

mhm.

Ruben:

Nu skoj men

Andreas:

Ja alltså det är ju för komisk effekt

Ruben:

Resterande bor utspritt i världen Däremot frågar man USA så är resten av världen idioter och de bäst i världen

Andreas:

Mm

Ruben:

Och de absolut största idioterna de bor i Mellanöstern och i Ryssland

Andreas:

Japp.

Ruben:

finns det några utspridda

Andreas:

fler, men det är de som är de värsta ja. Mm. En-enligt, enligt USA

Ruben:

Ja ja ja absolut Vill verkligen poängtera det

Andreas:

Mm

Ruben:

ser inte världen ut Det är väl en utspridd massa på noll komma noll noll noll noll noll en promille i varje enskilt land Det finns idioter

Andreas:

Men det är väl generellt så. Sen så är det väl, om du tittar på USA, du har, de toppar ju i mord med skjutvapen. De toppar ju i seriemördare per capita. De toppar ju i fängslade människor per capita. Det finns ju väldigt mycket som talar för att den har myck, alltså ja, jag är inte helt

Ruben:

i alla länder Varför är vi

Andreas:

absolut. det är det. Men jag menar bara, jag vet inte riktigt vad den grejen skulle skydda mot specifikt.

Ruben:

Nej jag känner detsamma och bara för att man eh alltså bara för att du är amerikansk medborgare eller USA eller whatever då att få tag i detta Det är inte så att det finns om vi nu ska prata geopolitik liksom Det finns ju i USA som är amerikanska medborgare som går andra staters intressen

Andreas:

Ja

Ruben:

då hade man ju fått tag i de här grejerna ändå att jag fattar ju att en rimlig lösning är högst ned i alla fall Men det är så dumt det är så dumt det är så

Andreas:

Det är jättekonstigt. Nummer två, eh, hur mycket tror vi att detta är liksom är en, en, en motak-- alltså en, en, en aktion mot Anthropic för att Anthropic begränsade användningen för amerikanska staten när de inte ville att deras tjänster skulle användas till mord och förstörelse?

Ruben:

Eh ja men 60 40 60 för det 40 någonting annat

Andreas:

Jo. Ja, okej. Sen är det nummer, och hur mycket är det att marknadsföringen som Anthropic har gjort att det här kanske är för farligt också ytterligare spär på rädslan av att det här är en jättefarlig modell?

Ruben:

Ja men jag tror att det funkar på Trump

Andreas:

Absolut

Ruben:

han går ju och slår på den stora trumman fort han tycker att någonting låter i hans öron eller dåligt eller något Så och hans medarbetare runt omkring honom blåser också upp alltid proportioner Så hör de att någonting är jättefarligt för den amerikanska staten och då är det väl absolut deras jobb att agera på det Men kommer de att agera på det Och mer än någon annan Och sen så vi vet ju inte vad alternativet om inte har gjort detta vad alternativet varit vad hade kunnat ske vad hade hänt What if liksom Och jag kan ska man tro de potentiella riskerna som finns med Mythos Fable 5 eller vad Fable 5 hade kunnat bli om man fick bort säkerhetsfunktionerna det kanske inte hade varit bra Men det tar ger det ett halvår så kommer alla som vill ha tillgång till en sån här ha tillgång till det och kommer världen brinna upp för det Vet ej Eller kommer det bli ytterligare liksom en sån här Har ni kärnvapen så har vi kärnvapen Har ni AI så har vi AI Alla

Andreas:

Mm

Ruben:

sig på sin sida Ta det lilla lugna nu

Andreas:

Jo, men det…

Ruben:

dumt

Andreas:

Ja, jo, absolut.

Ruben:

Ja vet

Andreas:

Nej, eh, inte jag heller. Det, det som jag tror har, som jag har förstått det, det som har triggat det här är väl att det är någon på Amazon som har lyckats jailbreaka Fable. Alltså man har lyckats lite komma förbi de här säkerhetsfunktionerna. Och så har man anmält det till Trump, Trump-regeringen och som har gått bersärk. Sen så säger det, om man tittar på, eh, historien bakom det, kanske har en poäng i det. Eh, under en, ett hem, en hemligstämplad säkerhetsövning sägs det att Mythos autonomt lyckade, lyckades bryta sig in i stora delar av NSA:s klassificerade system. Eh, hur mycket sanning som finns i det är svårt att svara på. Eh, och det är väl klart att en sån grej skulle ju kunna trigga."Hm, oj, den osäkrade versionen av det här var ju jättefarlig och någon har lyckats jailbreaka den."

Ruben:

Mm

Andreas:

Hmm

Ruben:

Men vi vi får se vart det tar oss

Andreas:

Ja

Ruben:

det finns någonting att prata om nästa gång vi pratar eller så gör det inte det

Andreas:

Mm, det kan bli spännande att se. Just nu är det full övertalningskampanj av Trump-administrationen från Anthropics sida. De försöker få okej att släppa den här

Ruben:

Det var väl det hela för den här veckan tror

Andreas:

Är det det hela för denna veckan?

Ruben:

Jag tror det

Andreas:

Okej, om vi har sagt någonting märkligt, man vill tipsa om framtida ämnen eller gäster så kan man maila till kacktech@gmail.com eller skriva till oss på TikTok in-- eller Instagram. Det tror jag var lättast att nå oss. När man lyssnar på denna podden ska man också passa på att prenumerera för att inte missa framtida avsnitt. Och det ska man göra i sin favoritpoddspelare. Vill man ha video, då är det YouTube och Spotify. Vill man ha ljud, då är det Spotify eller där du hittar poddar. Jag tror att jag och Ruben har en favorit och det är Pocket Cast som vi lyssnar på poddar i. Utöver det så ett annat sätt att hjälpa oss det är att ja, berätta för en kompis, tipsa om podden. Det gör att fler lyssnar och det gör, som ni vet, algoritmerna tycker om oss lite mer. Då kan vi göra en bättre podd. Så enkelt är det. Man kan också stötta oss monetärt, antingen genom det sättet som Ruben pratade om tidigare, igenom att använda en av våra Amazon affiliate länkar. Det gör att vi får en liten kickback av Amazons vinstmarginal. Det kostar er ingenting extra, utan vi får av deras vinstmarginal för att vi har tipsat er dit. Köp ingenting ni inte ändå tänkte köpa, utan så. Det är min-- vi vill inte hetsa till köphets, utan köp den ni ska ändå. Så när ni ändå är på Amazon så kickbacka oss lite grann. Vill man göra det igenom en donation istället så kan man göra det via buymeacoffee.com/kacktech. Då är det en donation, den går rakt, raka vägen in. Ni får inte så mycket för det mer än att vår eviga uppskattning. Och med det sagt så tycker jag att vi säger tack och hej för denna veckan så hörs vi igen för säsongens, vi har ju inte säsongen, men för våren slash sommarens sista avsnitt.

Ruben:

Officiell lösning i

Andreas:

Officiella avsnitt. You never know.

Ruben:

Ja

Andreas:

Tack och hej.

Ruben:

Ha

Andreas:

Ciao