Käck-Tech Podcast
Käck-Tech Podcast är podden för dig som älskar teknik! Varje vecka bjuder vännerna Andreas och Ruben på en rolig och nördig diskussion om de senaste nyheterna och trenderna inom konsumentteknik. Från smarta mobiler till smarta hem, från gaming till streaming, från AI till VR. Lyssna på Käck-Tech Podcast och få tips, råd och inspiration om hur du kan använda teknik för att förenkla och förgylla ditt liv! Avsnitt släpps varannan torsdag och bonusavsnitt släpps i tid och otid, så glöm inte att prenumerera!
Käck-Tech Podcast
Gemini i smart hem, Withings BodyFit-test och AI-nedstängning
Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.
Google har uppdaterat Gemini i Google Home-högtalarna och vi märker direkt skillnad. Andreas berättar om continuous conversation-läget, om att kunna ändra sig mitt i meningen (timer vs alarm) utan att assistenten tappar tråden, och om hur Zigbee och Home Assistant håller hemautomationen uppe även om molnet kraschar. Vi diskuterar också vad som faktiskt slutar fungera om nätet dör och varför valet mellan lokal och molnbaserad styrning spelar större roll än de flesta tänker på.
Den här veckan recenserar vi Withings BodyFit, en avancerad kroppsvåg på 3 200 kronor som använder bioimpedansspektroskopi med 13 frekvenser för att mäta fettmassa, muskelmassa, visceralt fett och basal ämnesomsättning på 20 sekunder. Vi svarar på frågan "ska man mäta allt det här?", tittar på Withings dataintegritetspolicy och jämför tekniken med DEXA-standarden. Vi berättar också om Googles Pixel 10 som just nu ligger på rea direkt hos Google, om Rubens plånbokskatastrofen som slutade med polisanmälan och en plan att köpa ett Apple Find My-kort, och om Samsung Galaxy Watch Ultra som tappade två dygns batteritid till åtta timmar efter en systemuppdatering.
Slutligen pratar vi om Anthropics nya toppmodell, som stängdes ner av den amerikanska regeringen tre dagar efter lansering med hänvisning till nationell säkerhet och oro kring att icke-amerikanska användare skulle kunna kringgå säkerhetsfunktionerna. Varför räcker det att vara amerikansk medborgare? Är detta geopolitik, marknadsföring eller ett tecken på att AI-kapprustningen har nått en ny fas? Det funderar vi på.
Länkar från veckans innehåll
Obs! Vissa länkar nedan (Affiliate) kan generera en kommissionsintäkt för oss vid köp, utan extra kostnad för dig. Våra åsikter är & förblir helt opåverkade av dessa intäkter!
Ämnen
- Komma igång med Gemini for Home-funktionerna
- UGREEN FineTrack Slim med trådlös laddning (Affiliate)
- Pixel 10 REA på Google
- BodyFit | Withings USA
- Anthropic disables Fable and Mythos AI models after U.S. government bars it from giving foreigners access | Fortune
Vill ni läsa mer om oss och podden kan ni klicka på länkarna nedan:
- Hemsida
- Skicka feedback - kacktech@gmail.com
- Mer om Andreas
- Mer om Ruben
- Mer om Käck-Tech
- Stötta podden via Buy Me a Coffee
- Stötta podden när du handlar på Amazon (Affiliate)
- Vår hype Spotify spellista
Obs! Transkriberingen är autogenererad och kan därför innehålla felaktigheter.
Datorn stannade hemma från jobbet i dag. Den hade fått ett virus. Vill du höra ett till skämt om teknik?
Andreas:Nej, jag tror den var, den var lite väl tråkig. Ja, det är bra så.
Google Gemini:Jag förstår. Jag ska försöka hitta på något roligare nästa gång. Är det något annat du vill prata om eller ha hjälp med?
Andreas:Jag vill att du ger oss ett intro till podden och sen att vi rullar liksom våran introlåt.
Google Gemini:Välkomna alla lyssnare. Nu rullar vi i gång så luta er tillbaka och häng med när vi drar i gång dagens avsnitt.
Ruben:Som ni hörde på introt så vill Andreas prata om Google Gemini Han har någonting han har kommit på eller
Andreas:Vill och vill. Alltså det, nej men såhär. Gemini har nu tittat in i, i alla de här Google Home-högtalarna jag har. Och den, den, den är ju, det fi-- det är ju skillnad på dem och gamla Home Assistant. Tycker jag. Home Assistant menar jag inte. Google Home.
Ruben:Yep
Andreas:Google Assistant.
Ruben:Yep
Andreas:Gemini fattar mer.
Ruben:Ja
Andreas:Och du kan ha andra konversationer. Du kan stå i köket och så jag har ju fått för mig för att det är ganska ofta som jag säger, eh, sätt ett alarm.
Ruben:Mm
Andreas:Och, eh, med då hep, hep Google till att börja med. Och komma på och kommer på mig själv att nej, det men det är ju en timer jag ska sätta, inte ett alarm. Och att då kunna ändra sig liksom mitt i meningen och den ändå fattar.
Ruben:Mm
Andreas:Det känns som ett ganska stort steg på något sätt. Sen så har den ju fått så continuous talking. Så att man säger bara hep, hep Google en gång.
Ruben:Mm
Andreas:Och så lyssnar den och så pr-svarar den. Och sen så hör man, jag har ju satt på, jag vill ju alltid veta när den lyssnar. Så har jag satt så pling på, pling av. Så att jag hör, nu lyssnar jag, nu lyssnar jag inte. Då hör jag ju pling direkt efter att den har svarat och väntar på ett svar. Så du behöver inte säga hep, hep Google hela Och som sagt, det, nu har jag inte, jag betalar inte för det. Så detta är liksom basic, basic, men den är smartare. Sen så tar den lite längre tid, men den löser mer.
Ruben:Mm
Andreas:Mm.
Ruben:insåg det när du använde jag tror inte jag har använt jag har en HepUp Google i varje rum tror jag
Andreas:Mm.
Ruben:Jag använder aldrig HepUp Google-funktionen Jag använder högtalarfunktionen ja
Andreas:Ja. Alltså jag använder, eh, ska vi vara helt ärlig, ytterst lite också. Jag använder den till timers i köket och larm till att vakna till och ibland ber jag den sätta på musik
Ruben:Mm
Andreas:Men det är också allt
Ruben:Jag hörde i Waveform en Marcus Burnley sa de pratar om smartlampor och så sa han något i stil men jag har inga lampor hemma
Andreas:Ja?
Ruben:alla va Vad sa du precis
Andreas:Japp
Ruben:Och jag kan för att prata om smart hemma att man måste ha det och det är en massa automation och grejer Och så var jag lite så Jag kan känna igen mig i den känslan eller tanken ibland när det kommer till teknik Alltså jag har ingen smart hemma Alltså för att jag inte det för jag använder inte det Jag har inget nytt Jag använder inte lampor hemma Alltså
Andreas:Du använder inte lampor hemma?
Ruben:men alltså jag och lite samma med det här med att prata med assistenten Att såhär det är så mycket alltså tanken som väcks in och såhär det är så mycket tech De pratar mycket om andra funktioner mycket med nya Snapchat Spectacles och Meta Glasses och så vidare Inget som jag tänker att vi går in på en djupare Men att det är så mycket funktioner och det har vi också pratat om nu när vi pratat om alla nya iOS-uppdateringar och Android och allt vad det är Att det är såhär det är så mycket grejer som någon vill ha det eller någon kan göra någonting med det men jag är inte den personen Eller så är jag för korkad eller det är någonting jag inte fattar Jag kan jag kan uppskatta tekniken Jag kan vara intresserad av att kolla och testa den men jag kommer inte i mitt vardagliga liv använda det
Andreas:Nej Alltså jag tror att det handlar om en vanesak. För att såhär jag kan ju också lägga mig i sängen och släcka alla lampor därifrån. Och det är väldigt trevligt när du kommer på att tjus, tjus det. Jag släckte inte lamporna i köket
Ruben:Nej men jag tänder dem inte
Andreas:Du tänder inte lamporna i köket?
Ruben:Nej det jag håller med Vi har ju fönster
Andreas:Jo, men det finns ju, visst nu är det ju sommar, absolut. Men det är ju, det finns ju vinter också. Du vet ju Ruben, sorgligt nog, vi går mot mörkare tider.
Ruben:är du en sådan Ja jo, jo det gör vi Men jag, toalampan tänder man när man är där inne och ibland när man lagar mat tänder man lampan i köket Annars är det sällan lampor är tända Förrådet Alltså såhär när jag tänder lampan för jag vill ha ljuset Däremot kan jag köpa funktioner utav ambient ljus eller liksom
Andreas:Jo men jag använder ju all-- väldigt sällan mina taklampor till exempel. Det är ju alltid ambience
Ruben:Mm
Andreas:ljus typ. Och de är ju mer eller mindre automatiserade så det enda jag behöver göra, tänka på kanske, det är nu går jag och lägger mig, släck lamporna och då har jag både en knapp och jag kan säga hepp, hepp, Google, stäng av dem. Men allt annat är ju automatiserat så att mina lampor tänds ju när det blir för mörkt
Ruben:grejer för att kunna göra detta Så det kommer säkert kunna ske grejer i sommar om jag får några dagar över när jag har
Andreas:Vi kan ha, vi kan ha sån sätta upp smart hem-date.
Ruben:Absolut
Andreas:Ja, det blir väl jättetrevligt. En flaska bubbel och sätta upp smart hem. Perfekt tycker jag
Ruben:Men jag jag i samma podd eller annan podd så hörde jag att det här med att vad händer när elen inte eller inte elen inte funkar när nätverket inte funkar och så funkar inte det Så kom på fram till att om man inte har wifi-lampor så borde inte vara ett problem Så att jag jag
Andreas:Nej, alltså jag har ju alla mina på Zigbee.
Ruben:Mm
Andreas:Eh, och Home Assistant funkar ju lokalt.
Ruben:Mm
Andreas:Eh, så nätverket är inte ett problem per se. Det är ju det enda som blir problemet. Det är kanske Google Home inte kan slå på och av det eftersom det, visst, Google Home snackar via Matter till, eh, Home Assistant-huben, men den måste ju skicka iväg någonting och få till-- tillbaka ett svar att slänga av lamporna. Och jag kanske inte kan gå in via… Jo, jag kan visst då gå in via telefonen för jag har en lokal webbadress kopplad till appen, vilket gör att
Ruben:Om vi lägger såhär om du stänger drar ut ditt network hemma
Andreas:Ja
Ruben:Vad händer då
Andreas:Är det nog bara Google som slutar svara
Ruben:sätt på alla lampor och dra ut nätet en gång Vad vad är det som inte funkar då liksom Och så får du inte använda 5G
Andreas:Jag har min telefon.
Ruben:Mm
Andreas:Alltså så länge jag fortfarande är kopplad mot samma wifi-nät så är det lugnt. Alltså så länge jag inte rycker routern, alltså strömmen till routern,
Ruben:Nej det är
Andreas:så är det lugnt. Det är nog, jag ska inte svära på det, men jag tror att även till och med robotdammsugaren löser det för den ska vara local push.
Ruben:Det är ett roligt experiment du kan göra en
Andreas:Det är
Ruben:dra
Andreas:så att det är någonting jag borde prova.
Ruben:Va
Andreas:vi göra det nu? Nej.
Ruben:Nej
Andreas:Vi sitter över videosamtal och bara klock, ja just det, joink.
Ruben:Men det hade ju varit liksom en så för att om elen går så hade det ju inte funkat oavsett
Andreas:Mm
Ruben:Men om nätet dör vilket det kan hända liksom vad händer då Alltså nu visst bor man i stan så har man ju förhoppningsvis alltså har du 4G eller 5G liksom Så det
Andreas:Jag menar inte att det är mer out
Ruben:Nej nej nej men jag menar med att du har ju den som om du vill nå din webbadress och skit
Andreas:För att de når min webbadress
Ruben:ja men om du vill du hade ju en extern webbadress
Andreas:Jag har en extern webbadress, men den är ju, det har, nätet är ju den stendöd.
Ruben:Ja det är sant Så så så så
Andreas:Men den interna
Ruben:Mm
Andreas:IP-adressen till Home Assistant, den är ju fortfarande aktiv
Ruben:Mm
Andreas:Så appen i min telefon kommer att funka så länge den är kopplad mot samma wifi?
Ruben:Mm
Andreas:Så är det egentligen det enda jag tror, det enda jag tror dör
Ruben:egentligen för att inte köra wifi-system
Andreas:Men WiFi funkar också så länge det är local push
Ruben:Ja men okej ja jag låter push ja men så länge okej inte köra grejer som baserar på att det måste vara på ett externt cloud
Andreas:Exakt det cloudet du vill kutta. Den vill du inte ha. Sen så har ju jag, jag har ju medvetet valt Zigbee för att jag inte ska belasta mitt wifi-nät. Sen så ligger ju de på väldigt lika frekvenser så det kan ju påverka varandra, men det ska ju inte ligga på wifi liksom. Sen är ju fördelen med Zigbee att det meshar också så att ju mer enheter desto starkare nät. Interesting.
Ruben:de hade något sånt här exempel Alltså jag tror men du pratar om att elen går och går elen så det körs ändå
Andreas:Alltså går strömmen så vad ska jag styra?
Ruben:Ja men lite
Andreas:Jag ska släcka mina släckta lampor
Ruben:något exempel var såhär men vad händer med dörren Hur kommer du in liksom
Andreas:Jo jo, men jag har inte dörren kopplad
Ruben:Nej nej men nu pratar vi scenarierna om man skulle göra
Andreas:Mm.
Ruben:fel eller sitt liv liksom
Andreas:Jo, men jag har ju ändå funderat på smartlås
Ruben:vad failar om elen failar som gör att oh shit varit bättre att inte ha det uppkopplat
Andreas:Det är ju typ smartlåset då om den kräver att du kopplar upp dig via cloud. Annars så ser jag väldigt få saker som egentligen skulle vara ett alltför stort problem. Jo, jag har en sak till. En sak till går via cloud
Ruben:Backuppen
Andreas:Nej. Min kyl och frys. Den har någon sån här, eh, Smart Things integration, eh, eftersom det är en Samsung-kyl som jag har kopplat in i Home Assistant bara för att jag tyckte det var en kul grej. Och nu får jag ju in temp, om dörren är öppen eller stängt. Allt sånt. Och jag kan konfigurera den från Home Assistant så jag kan höja och sänka temperaturen. Varför jag nu skulle vilja göra det? I don't know. Det var ju bara att, eh, min hyresvärd satte
in kylen och jag bara:Här är en wifi-logga." Hmm.
Ruben:Det är ungefär som min fläkt Jag kan styra via telefonen
Andreas:Ja?
Ruben:Man står ju aldrig vid den och vill klicka på knappen
Andreas:Jo, men du kanske till exempel hypotetiskt nu
Ruben:på hypotes scenarierna De är noll
Andreas:Nej, det är inte noll. Det är inte noll. Hypotetiskt scenario. Du har en, en typ från IKEA har de ju sådana. Övervakning av luftkvalitet eller det är värme. Att du så, nu, jag tycker inte om när det är över tjugofem grader. Starta fläkten för att få lite rotation. Eller jag har fönstret. Jag har köksfläkten. Nej, det är helt meningslöst.
Ruben:Ja
Andreas:Jag trodde du menade en sån, alltså typ en sån här.
Ruben:Nej nej nu pratar jag köksfläkten
Andreas:Den här funderar jag på att automatisera. Jag har en sån USB, den går på USB och så har jag ju en sån
Ruben:kollar video det är alltså en liten fläkt
Andreas:Ja just det, det är en sån liten, det är en liten bordsfläkt som går på USB. Och jag har ju en USB Zigbee, eh, Smart eller Sonoff Micro som jag kan koppla den där i
Ruben:Mm
Andreas:Jag vet inte riktigt, jag vet inte riktigt vad jag ska automatisera det med. Men jag får lista ut det. Just nu så ser jag på min lilla mätare här att det är tjugosex grader här och femtiose-- femtiotre procent humidity. Det är, det är, det är lite varmt
Ruben:Det är varmt,
Andreas:Det är ju därför man har fotbollströja på sig.
Ruben:Visst visst För att
Andreas:Eh,
Ruben:till för matchen i morgon eller i
Andreas:ja, det blir ju i dag när den här släpps. Så är det. Och jag me-menar, jag förväntar mig, ehm, förväntar mig nederlag, hoppas på någonting annat. Hoppas på vinst.
Ruben:göra
Andreas:Så, det är ju, vi vet ju det. Titta på det svenska herrelandslaget. Det, det är ju en bergochdalbana. Eh, titta på det svenska damlandslaget. Där får man ju lite mer hopp om fotbollen i Sverige.
Ruben:tänker att vi ska döpa om det Både som en feministisk grej men också bara generellt Det är fotboll då pratar vi dama fotboll sen säger vi herrfotboll om det andra
Andreas:Alltså jag, min första reaktion var nej. Men låter man det sjunka in lite så inom sin kategori så är ju det svenska damlandslaget mycket bättre än herlandslaget. Så att nej men det, ja, jag, jag, jag skulle kunna vara positiv till denna idé.
Ruben:Mm
Andreas:Mm. Ska vi,
Ruben:till annat
Andreas:precis, det är inte en fotbollspodd. Det finns tillräckligt med fotbollspoddar. Hitta dem där du hittar poddar.
Ruben:Ja.
Andreas:Ja
Ruben:Tala om wifi Jag har bryggat en router
Andreas:Why?
Ruben:Såhär svärföräldrar har en gammal 4G router
Andreas:Okej
Ruben:nätverk hemma
Andreas:Mm.
Ruben:De ska få fiber snart
Andreas:Ja
Ruben:Men den har börjat ge lite vising i liksom wifi-signalen
Andreas:Mm, mm.
Ruben:det jag gjorde var att jag köpte en ny wifi 6 router till dem
Andreas:Aha
Ruben:Men istället för att köpa en ny alltså 4G router för den kommer ju vara absolut när de får fibret jag en vanlig router
Andreas:Eh,
Ruben:att det är billigare också
Andreas:ja.
Ruben:Mm
Andreas:Obsolet var det du var ute efter eller?
Ruben:Vad sa jag då
Andreas:sa absolut, men kan man säga absolut? Eller är det jag som tänker fel?
Ruben:obso-obsolet var det jag sa
Andreas:Jaha, jag hörde absolut. Så jag bara, den är absolut. Jag bara
Ruben:Nej
Andreas:Sen jag bara, okej.
Ruben:Nej men det var absolut jag försökte säga
Andreas:ja, okej, okej. Ja. Men brygga ett raut, är det första gången du gör detta?
Ruben:Jag tror det Jag
Andreas:Så det du egentligen gör det är att använda den gamla 4G-routern som enbart modem ja
Ruben:Ja stängde av alla radios och allting och sen var jag tvungen att ändra om lite med IP-tilldelningarna Och mycket tack vare Claude lyckades jag komma fram till hur jag skulle lösa detta
Andreas:Alltså Claude är en hjälte.
Ruben:Ja
Andreas:Ja
Ruben:med Claude i en timme och bara såhär Den har ju sagt att jag ska göra såhär Varför funkar det inte Allt var såhär omstartningscykler på allting Då skulle man koppla in och koppla ur Så var det IP-adresstilldelningar Så vi startade om den där Men till slut så det sig Så nu har jag bryggat en router så att det blir ett modem så att jag kan kan de använda den här nya routern som wifi
Andreas:Mm
Ruben:wifi och en lika bra uppkoppling som hade innan de inte bättre
Andreas:Men vad trevligt. Men är det uppkopplingen i sig? Den är ju, den kanske faktiskt är bättre faktiskt när man tänker efter
Ruben:det som borde vara ju att de borde få högre kapacitet på nätverket Jag tror en gamla alltså möjligtvis att de har WiFi fem men det är inte säkert Så nu så borde ett borde vara bättre antenner men också så är det ja, WiFi sex Jag tror det står sex E Så att därför så kommer de att få bättre av den
Andreas:Ja men jag tänker att det blir ju, wifi blir ju bättre på den nya routern, självklart med wifi 6. Men att den som agerar modem kan ju också fokusera på att göra en sak.
Ruben:Ja
Andreas:Sen kanske inte det spelar jättestor roll för det kan vara olika chip i enheten, men ändå
Ruben:Nej men vi kan ändå upp hastigheterna till två tvåhundrafemtio
Andreas:Ja.
Ruben:per sekund
Andreas:Mm.
Ruben:i skogen
Andreas:Ja, det gör sitt jobb helt enkelt
Ruben:sen är ju pingen någonting annat än på fiber men det är en annan grej
Andreas:Jo men det är ju det man får leva med på
Ruben:Och byt
Andreas:mobilt bredband helt enkelt.
Ruben:Ja.
Andreas:Ja
Ruben:Nu vill jag prata om något helt separat
Andreas:Okej
Ruben:bara en uppmaning Vi brukar säga det här i slutet på podden
Andreas:Okej
Ruben:ska gå in och följa oss på olika kanaler och sådär Men jag var inne på YouTube
Andreas:Ja
Ruben:att vi har börjat få lite nya följare och så såg jag att om vi får typ tvåhundra följare till det vill säga typ alla stycken utav er som lyssnar
Andreas:Ja
Ruben:hade vi kommit upp en sån här där vi skulle kunna få en liten liten kanske monetisering om vi
Andreas:du
Ruben:visningar
Andreas:du vill att folk ska in så vi kan monetisera det?
Ruben:Och det är såhär gör det om ni har ett konto på Youtube Det skadar inte och det är bara kul
Andreas:Är är gränsen så, så låg?
Ruben:Ja men den är den den verkar alltså det Så att
Andreas:Okej
Ruben:det är mest bara också för att visa att vi har video Om ni inte använder Spotify för då får man ju videon där också
Andreas:Yep
Ruben:det bästa alternativet Och sen så lyfter jag fram ytterligare en grej vi brukar säga i slutet Nu kommer detta vara väldigt tajt inpå eh för vi skulle sagt att det förra avsnittet kommer på nu Men Prime Day för er som är intresserade av Amazon deals det kan vara något bra Kolla på prisjämförelsesajter köp ingenting som ni inte vill köpa Ni fattar grejen
Andreas:Ja
Ruben:det Men det brukar vara bra deals på sån laddlösningar Alltså vi säger typ Anker och Ugreen och sånt som vi brukar köpa Brukar ha bra kampanjer om man vill ha nya laddsladdare eller nya puckar Och inför sommaren kan det vara skönt att ha sådana grejer om man vill ha extra vad heter det och sånt Kan
Andreas:Ja.
Ruben:kul att köpa
Andreas:Mm
Ruben:Jag har redan kikat in på några grejer och nu kommer en just det vi har en affiliate-länk också som finns i alla avsnitt Tryck på den så får vi en kickback Vi tar lite pengar från Amazon Det är väl kul
Andreas:Kostar er ingenting extra och så vidare och så vidare. Nej
Ruben:så vidare Ja men det jag egentligen jag har hittat jag har haft ett problem
Andreas:Mm.
Ruben:det jag segwayade in på tappade bort min plånbok
Andreas:Jaha
Ruben:grad att jag polisanmälde den
Andreas:Oj, då är det illa
Ruben:jag tappade bort den för jag vet tid och plats när jag senast använde den För varje gång jag använder min plånbok det är när jag behöver ta upp mitt leg och visa på Systembolaget att hej jag är över 20 Och
Andreas:Ja, ja det är, ja det är typ det.
Ruben:Ja
Andreas:Mm
Ruben:sen sång jag använde den var 23 maj
Andreas:Okej
Ruben:använt den sen dess Sen så var jag på systemet det här
Andreas:Hur vet du specifikt att det var 23 januari födelsedag?
Ruben:Nej det var det inte Men jag vet att jag var där och köpte grejer inför Göteborgsvarvet
Andreas:Inför Göteborgsvarvet så köpte du vad du på systemet.
Ruben:Vi kör på The Bash
Andreas:Alltså det, det, det låter inte som en jättestark korrelation, men för dem som har varit på Göteborgsvarvet så förstår man att det finns de som springer och det finns de som står bredvid och tittar på.
Ruben:Ja,
Andreas:Ja Ruben var en tittapåare.
Ruben:Konsekvens av det här Öhlinsköpet var att nästa år ska jag springa För jag satt ju där två tre Öhlin in och bara
Andreas:Åh vänta, har du också anmält dig?
Ruben:Ja hör du
Andreas:Jag med! Jag satt dagen efter och bara: "John kom". Alltså nej, för vi har ju sprungit innan båda två. Nej, nu måste vi in och vi måste slå våra egna bästa tider. Det är dags
Ruben:Nice
Andreas:Så det, vi ska springa alltså?
Ruben:Mm mitt mål är att komma runt
Andreas:Rimligt
Ruben:Jag sätter ribban lågt för att det är ändå första gången och jag är inte en stor löpare
Andreas:Fattar
Ruben:Ja, det var inte det jag ville säga Det var så jag tappade bort Det var där jag sen såg plånboken fram till tredje juni Då ska jag köpa grejer på systemet igen jag ska köpa en bubbelflaska till en student jag ska på
Andreas:Ja
Ruben:Inser då huh är min plånbok När jag är
Andreas:mm
Ruben:in på systemet går fram till kassören och bara säger Tja jag har ingen plånbok Skulle du säga att jag är över tjugo Du den är svår Jag bara Tack men också jag bara för information jag är trettio
Andreas:Ja
Ruben:Samma veva som detta jag har precis bytt telefon
Andreas:Mm.
Ruben:in mitt ID i bank-ID
Andreas:men den tar de inte.
Ruben:nej men det kan ändå styrka att
Andreas:Ja
Ruben:jag är ändå alltså bara så att ni för de är jag tror inte de tror att jag är under tjugo
Andreas:Alltså grejen är såhär, vet-- uppmaning om du jobbar på Systembolaget, pusha era chefer till att bygga in en digital lösning så att de kan scanna bank-IDet. För du kan förfalska bank-ID det du bara tittar på.
Ruben:Mm
Andreas:Men om du scannar bank-IDet, så om du, om du har en kompis som har bank-ID.
Ruben:går ju däremellan och
Andreas:Ja, men du kan inte förfalska uppslaget i databasen som du kan göra igenom att scanna någon annans bank-ID. Det går inte att förfalska. Så att om de bara liksom i en scanner, sån handscanner, de kan plupp eller blippa den i kassan. Så, och då kan de få upp giltigt, eh, namn, ålder. Det räcker. Snälla Systembolaget. Det är typ enda anledningen till att jag går omkring med mitt leg överallt. Ja, ibland om man ska gå ut kan det vara bra också, men det, det är betydligt mer sällan nu för tiden när man har passerat 30 av någon anledning.
Ruben:Ja
Andreas:Ja det blev färre och färre.
Ruben:Ja
Andreas:Och förra gången jag gick på Systemet så
sa hon:"Ja, den hade jag inte behövt titta på."
" Ruben:Tack.
Andreas:Tack Jag tar det. Jaja." Mm
Ruben:Men i alla fall det var då jag insåg att min plånbok är borta
Andreas:Mm
Ruben:tänkte jag men den måste ligga någonstans hemma Jag vet ju att jag har haft den Jag är inte för van att tappa bort den Så leta leta leta leta på alla ställen Vände ut och in på lådor och hittade den ingenstans
Andreas:Ja
Ruben:Alltså det var helt borta Och sen så bara men jag får vänta lite fråga lite folk Kan den ligga i din bil Kan den vara här Kan
Andreas:Ja
Ruben:Leta på jobbet Och sen bara okej den jag har väl tappat den då en polisanmälan spärrar alla kort och spärrar mitt ID
Andreas:Ja. Ja
Ruben:För det måste man göra tro fan att plånboken hittar jag dagen efter jag spärrat allting
Andreas:Nej.
Ruben:Jo
Andreas:Sjukt
Ruben:Ja och gissa var den låg Jag har en låda där jag brukar lägga saker saker
Andreas:Mm.
Ruben:I den lådan låg den Jag skulle ner och hämta viktiga saker men jag skulle hämta en sån här
Andreas:Vänta, vänta. Är detta ett ställe du brukar lägga din plånbok på?
Ruben:Ja ja ja
Andreas:Så varför kollade du inte där?
Ruben:vet att jag har kollat där
Andreas:Okej
Ruben:Så att det det är så märkligt så märkligt så
Andreas:Mm.
Ruben:Så nu har jag då fått spärra alla korten få ut en massa nya kort behöva läsa om alla korten och vara på polisen i dag och då tog nya passbilder och ID-bilder för att få nya
Andreas:Men med passbilder också?
Ruben:Ja men nej passet spärrade jag inte
Andreas:Nej.
Ruben:går ut om sex månader så
Andreas:Ja, det är lika bra att passa på
Ruben:ja Så lång historia eller lång historia lång som detta resulterar till är att nu på Prime Day då så ska jag få köpa ett sådant kort som du lägger i plånboken så jag kan tracka den med Find My iPhone
Andreas:Ja, device find my. Ja, mm.
Ruben:Apple Find My
Andreas:Fatta
Ruben:Mm Så det är någonting jag kan rekommendera till folk för att det är så ospelt nu i den här tiden att man som sagt inte använder plånboken Aldrig använder man plånboken Jag vet inte ens jag kan inte ens mina pinkoder till mina kort längre Man bara man bara skannar och så blippar man liksom
Andreas:Ja.
Ruben:Mm
Andreas:Mm. Jag har de sparade i min lösenordshanterare
Ruben:Ja alltså jag har ju dem sparade någonstans Men jag kan dem inte är vad det jag
Andreas:Nej, jag fattar.
Ruben:Alltså jag
Andreas:Nej det
Ruben:och hämta dem i mitt valv också men jag har dem inte Alltså kan dem för innan kunde man ju dem för man stod dem så ofta
Andreas:Ja Mm. Vilken, vilken soppa?
Ruben:Det var jätteroligt Det var inte så mycket teknik Det jag ville komma fram till var Så att nu jag hittade en från Geogreen här som jag Den har sju års batteritid Det går inte att ladda de här Det finns ju andra
Andreas:Jo, men det finns sådana du från Ugreen som du lägger på en vanlig kilare.
Ruben:Ja men inte
Andreas:Jo, jag var precis inne och tittade Ruben. den har ett års batteritid men kan laddas och det hade jag ju föredragit
Ruben:Ja det är för det Så då kände jag sju år är ganska lång tid
Andreas:Jo, men det är ju tråkigt när du behöver göra om saker.
Ruben:Ja,
Andreas:Ja Du har fått den på Signal.
Ruben:Ja tackar tackar
Andreas:Jag,
Ruben:om batteritid
Andreas:på tal om batteritid, jag har varit med om den där tråkiga saken som händer när man ibland är lite för snabb med att göra systemuppdateringar.
Ruben:Mm
Andreas:Jag systemuppdaterade min klocka. Den här Samsung Galaxy Watch Ultran som jag har.
Ruben:Ja
Andreas:Och jag har gått då från att ha en batteritid på typ två och ett halvt dygn
Ruben:Mm
Andreas:till åtta timmar.
Ruben:What Skojar du med mig
Andreas:Nej. Alltså den är så dramatiskt dålig just nu
Ruben:Men och du har gått in och kollat vad är det för inställningar som kan göra det
Andreas:Jag har startat om den. Jag har factory resetat den.
Ruben:What
Andreas:Jag har försökt backa, men man kan inte backa systemuppdateringar utan att öppna och trixa och ha sig. Så att jag går liksom bara och hoppas på att det snart ska komma en ny uppdatering som så fixar. Jag kan ju inte vara den enda med det här problemet.
Ruben:Har du läst någonting i forum då
Andreas:Det är en del i forum, men där finns folk som har haft långt innan den här uppdateringen också. Så jag vet inte riktigt.
Ruben:Åh nej
Andreas:Jag är inte superhype på den nuvarande situationen.
Ruben:det förstår jag
Andreas:Mm. Vi får väl se. Livet med teknik.
Ruben:Ja
Andreas:Mm
Ruben:fy fan
Andreas:Ja.
Ruben:På tal
Andreas:s
Ruben:nu det har jag inte ens berättat men hur nice det är att ha batteritid igen på telefonen
Andreas:Ja
Ruben:Alltså jag laddar den sporadiskt två gånger per dag Såhär innan jag går och lägger mig och på jobbet mellanåt möten När jag ser oj nu börjar jag få trettio procent här laddar jag lite till är det är jättenice
Andreas:Jag har min, då sätter jag den för jag har en sån MagSafe puck i bilen. Där sätter jag den till och från jobbet. Och sen så har jag den, jag laddar ju aldrig min över åttio. Men jag har ju den att den håller-- Nej, du har spärrat det också. Ja, jag har ju s-, jag har ju också satt laddare så att den håller femtio procent över natten och så laddar den till åttio lite innan jag går upp liksom. Så jag sätter den i laddaren över natten, men den laddar ju inte förrän klockan en halvtimme, timme innan jag vaknar liksom.
Ruben:Det är nog gott
Andreas:Så att jag, när jag tänker aldrig på batteritid och jag, jag menar nu har jag gått hel dag. Jag har inte laddat mer än liksom standarden. Jag har femtioen procent kvar.
Ruben:Mm
Andreas:Klockan är
Ruben:laddade min igår kväll senast jag till 75 jag har 27 kvar Och då har jag åkt buss fram och tillbaka till jobbet och kollat på reels
Andreas:Vet, vill du veta hur mycket jag har laddat min klocka idag?
Ruben:Eh tre ungar
Andreas:Ja,
Ruben:Ja
Andreas:den låg på laddaren när jag duschade i morse. Den låg på laddaren lite på jobbet i dag under en timmes tid och den har legat på laddaren när jag har duschat nu på eftermiddagen efter att jag har varit och tränat efter jobbet
Ruben:Fy fan
Andreas:jag har just nu sextiofyra procent.
Ruben:Åh herregud
Andreas:Ska vi se vad, vad den har när jag har lämnat det här sen? Vi får se.
Ruben:stört
Andreas:Jag vet inte riktigt. It is what it is. Oavsett vilket, vi hoppas att det löser sig. Vi får, jag får väl återkoppla, se om jag får en uppdatering någon gång. annat tips som jag sprang på, eh, som kan vara tips för dem som har gått och funderat på att det kanske är dags att uppdatera sin telefon, men som kanske inte är de största power userna. Så är det ju faktiskt så att det råkar vara ganska brutal rea på Pixel-telefoner igen och jag har sett att det bör ligga fram till typ tjugonde juli.
Ruben:Mm
Andreas:Men du kan få ganska så riktigt bra priser. Du kan ju till exempel få 10A för fyra och två. Jag förstår inte riktigt varför du skulle köpa 10A när du kan få Pixel 10 för fem och fyra, fem och fem.
Ruben:Mm
Andreas:Det är direkt hos Google. Sen så är det, finns rabatterade priser hos andra återförsäljare, men Google är de som har lägst pris just nu. Och Pixel, Pixel 10 har ändå fått, alltså den är ju inte, den har ju inte, recensionen har ju varit som sagt, chippet är inte det snabbast i världen,
Ruben:Mm
Andreas:men det är ju den bä-- Många rekommenderar ju den för att den har typ allt som Pro har, men nästan med billigare pris. Så det är inte jättestor skillnad eftersom du dessutom har tre kameror på den.
Ruben:Hm
Andreas:Så är det någon som bara såhär, hmm jag skulle ändå behöva ha en telefon, jag behöver uppdatera den. Du får ju, ja nu är det väl snabbt ett år sedan den här släpptes, men du har ju sex år uppdateringar till.
Ruben:Ja ja och alltså vi testade Google var det nian eller tian
Andreas:Jag har testat både tio och nio
Ruben:det du testade ju båda Alltså det är bra grejer
Andreas:De sköter sitt om man liksom inte är en power user. Behöver du bara en telefon som ska funka? Ypperlig.
Ruben:Mm
Andreas:Vill bara tips, lite tips så. Från en sak till en annan
Ruben:Mm Du har fått en Mojang
Andreas:Jag har fått en Mojang skickat till mig för test.
Ruben:Mm
Andreas:Eh, såhär är det någon disclaimer. Är det någon som av någon anledning är känslig för att diskutera kroppsvikt så hoppa denna delen i podden.
Ruben:Ja
Andreas:Eh, just såhär. Så vi kommer int-- vi kommer att prata om produkten, men det, det av olika anledningar kan det ju ha så att folk är känsliga för den typen av diskussioner. Hoppa detta, det finns i de flesta poddspelare så har vi sådana här kapitelmarkörer. Hoppa till nästa kapitel som, där vi pratar om Claude möter oss istället. För nu ska vi prata om Withings nya, eh, våg som heter Body Fit
Ruben:ja och vi kan ju vara full vi har inte fått någon ersättning för att prata om den Vi pratar bara om den för att vi tycker det är kul
Andreas:Ja, ja alltså så vi har ju fått vågen skickad eller jag har fått den skickad till mig
Ruben:Mm
Andreas:utan kostnad. Så jag har inte betalt för vågen, men de har ju inte heller sagt vad vi får och inte får säga och de hör ju inte någonting om det här innan ni hör den. För det s-- de har ju liksom inget redaktionell insyn. Eh, så. Så vi kommer att säga exakt vad vi vill ändå.
Ruben:Ja,
Andreas:Ja Mm.
Ruben:tretusen tvåhundra spänn kostar han
Andreas:Ja, det är saftigt för en våg i min värld. Det var mycket min förra, eh, ska man kalla det för kroppsvåg? Alltså
Ruben:Ja
Andreas:vanlig, vanlig så badrumsvåg
Ruben:Ja 199 på Clas Ohlson
Andreas:Ja men typ.
Ruben:Ja det
Andreas:Jag tror det var Dollar Store. Men typ
Ruben:ha köpt min på Elgiganten för 299 kronor
Andreas:Åh, splurge! Men grejen är, jag har ju faktiskt velat ha en Withings-våg tidigare. Jag har ju tittat på deras andra vågar och i skalan, de har ju den här som heter Body Smart som är liksom, liksom insteget och då mäter den ju bara i fötterna. Sen har du en Body Comp som är lite samma sak. Sen kommer då denna som är liksom mellansegmentet, Body Fit, som också har ett handtag. Och sen så har Body Scan då som är den liksom deluxe, deluxe, fantastic. Och så ska ju, ja precis, och så ska ju Body Scan 2 komma snart. Så det finns ju lite olika varianter. Den här riktar ju sig kanske mer då till dem som, ja alltså, prosumers som tränar mycket skulle jag säga.
Ruben:något sånt ja
Andreas:Ja den normala människan klarar sig ju helt klart med typ en vanlig kostvåg om man ens ska vä-, om man ens ska väga sig. Vill man ha lite mer data, Body Smart.
Ruben:Ja
Andreas:Det är ju den jag har tittat på när jag har funderat
på det och sen har jag känt:Nej, jag, jag, för jag har ju en sån grej i klockan också. Så jag kan ju scanna och det har varit bra nog i kombination med en vanlig våg. För de som inte har det så kanske det finns mer intresse. Hade jag inte haft klockan hade jag nog köpt det.
Ruben:återigen nu tror jag pratar du någon gång Varför ska vi mäta så mycket skit
Andreas:Det är ju, det är ju den frågan som är så bra. Eh
Ruben:den här alltså bara såhär varför ska vi mäta så mycket Varför ska vi överoptimera vår liv för att mäta på en massa metrics Och varför ska vi ge bort all den här hälsodata till massa företag
Andreas:Eh,
Ruben:bra frågor.
Andreas:många bra frågor Vi kommer kanske svara på vissa av dem.
Ruben:Ja
Andreas:Eh,
Ruben:Jag gillar
Andreas:Withings
Ruben:att du tar den frågan som liksom presentation på jobbet Många bra frågor Vi får se vad vi hinner med under presentationen
Andreas:Withings är ju ändå ett av de bättre företagen när det kommer till, eh, data privacy.
Ruben:Ja
Andreas:De är ju, alltså nu, nu, nu är ju inte detta, eh, kontrollerat per se, men i-i det här så säger de att datan är krypterad end-to-end. Eh, de säljer inte data till tredje part, annonsörer och försäkringsbolag. Vi-- Du äger datan och sen är de certifierade enligt ISO 27001 och 27701. Vad det nu innebär. Däremot, om du tittar på Mozilla Foundation Privacy Included, de brukar ju råsåga saker. De ger ändå Withings tidigare vågar och andra enheter ett helt okej betyg. Och bra mycket bättre än vad många andra hälsoenheter får.
Ruben:Mm
Andreas:Så det här är inte den största privacy nightmaren. Sen så får man ju välja lite vad man gör för att till exempel i Android så kan jag ju välja att dela datan från vågen till andra appar och det kontrollerar ju inte Withings.
Ruben:Nej
Andreas:Nej Så vi-vi-- Privacy-delen är sin sak. Varför vi ska mäta allting? Intresse.
Ruben:här seriöst Jag uppskattar
Andreas:Ja men intresse. Jag tycker, alltså jag är ju ingenjör, Ruben. Jag gillar ju data
Ruben:Ja eller allt du jobbar på jobbet handlar väl om data Typ Det är mitt min tolkning av ditt jobb
Andreas:ja, eh, alltså jag är ju också ledare så det handlar också om människor.
Ruben:Ja men det det det är ju en extra on top på
Andreas:Ja absolut. Men i grund och botten, ja, det är väldigt mycket som har med data att göra. Så att ja, det är ju, det är ju vad jag jobbar med och jag är ingenjör så jag gillar ju det. Eh, så, eh, därav, eh, så tycker jag ju detta är jätteintressant. Eh, är det någonting för alla? Nej, det är det inte. Är det för sådana som mig? Absolut. Hade jag, tror jag du hade tyckt om den, Ruben? Ja
Ruben:Ja, jo
Andreas:solklart. Men det är också, du såhär, du ska vara träningsintresserad. För jag skulle säga den här riktar ju sig kanske mer till den som tränar.
Ruben:Mm
Andreas:och det är kanske den den riktar sig till och det är den som tränar som gillar data.
Ruben:Men jag jag jag jag så att säga jag har hamnat i alltså jag använder Strava och alla andra jävla träningsappar Så
Andreas:Det största privacy nightmaren där there is.
Ruben:Ja,
Andreas:Ja
Ruben:det beror på vad du vill dela med dem och så där
Andreas:Jo absolut. Absolut
Ruben:throwback till när Det jag tänkte säga är att vill någonstans vara det finns ett syfte av att se progression i träning och veta att jag sprang såhär mycket då borde jag kunna springa såhär mycket
Andreas:Mm.
Ruben:Eller det är kul kul när jag cyklar bara som jag har varit på de här platserna eller kunna cykla snabbare och mäta mot sig själv
Andreas:Mm
Ruben:Och på gymmet hålla koll jag har något vid ett strength log där bra app för övrigt
Andreas:Ja, jag använder också den
Ruben:Att bara hålla koll på hur mycket tränat vilka vikter borde jag kunna klara av slippa hålla koll Alltså det finns ju ett syfte med det Men allt annat som jag får från min Apple Watch till exempel såhär har du haft det här olika pulsen och såhär mycket har du sovit Jag kunde inte bry mig mindre Och alla metrics som finns Ja du hade såhär VO2 max när du sprang Jag bryr mig inte jag vill veta hur långt du sprang och hur lång tid det tog
Andreas:VO2 max är ju faktiskt en väldigt bra datapunkt
Ruben:Det är det Alltså det säger jag inte emot det är fortfarande det här överoptimeringen och jag förstår om du är elitidrottare att det
Andreas:Ja, jo alltså det här är overkill. Det ska tilläggas. Det är ju kanske mer för
Ruben:samma effekt med detta som det vi pratade om innan om att typ i alla AI-funktioner operativsystem eller alla andra Det finns så mycket runt omkring Så man är såhär Wow vad coolt och vad mycket detta är och vad intressant I teorin skulle det kunna vara men vad fan ger det egentligen Jag är skeptisk till Alltså jag
Andreas:Mm.
Ruben:det jag
Andreas:Mm.
Ruben:tycka det är kul att se de här grejerna jag kan tycka om datan men jag är skeptisk till varför ska vi ha alla de här grejerna Och därför är jag skeptisk till den här vågen som koncept
Andreas:Mm. Det får man va.
Ruben:det
Andreas:Ja okej, det, det man fff…
Ruben:och kunna ha trackat över år Bara såhär Oj det är gott i de här kurvorna
Andreas:Vet du vad du kan Ruben? Vågen här kan man få komma hit och registrera i sin egen app och testa.
Ruben:roligt
Andreas:Så kan du få fylle, fylla på själv utan att behöva köpa någon. Så det löser vi. Inga konstigheter. Men tekniken den använder då, om vi ska gå in på det tekniska, den använder ju BIS kallar man det för. Eh, och sen så om du köper de lite vanligare, ja, analyssmartvågarna så använder de BIA och det är ju bioimpedansanalys. Den skickar en liten ström igenom din kropp och så fångar den upp det i andra änden och så baserat på hur mycket signalen går igenom desto, desto bättre. Eller så gör man analyser och räknar ut olika kroppskompositioner utav det. Den här använder ju då BIS som står för bioimpedans spektroskopi. Och istället för att använda en frekvens som den an-, den andra tekniken kan använda, så använder den här 13 frekvenser upp till 800 kHz. Och det gör ju betydligt, att den kan göra betydligt bättre analyser av typ kroppens vätskerum och därmed i teorin kan ge en noggrannare analys av fettmassa, muskelmassa och så vidare
Ruben:Mm
Andreas:Och det som är nytt med den här gentemot de andra lite lättare vågarna är ju handtaget som är nerplockat från Storebro, den här bodyscannern. Så att du har ju, du får ju sex zoner. Du får höger arm, vänster arm, överkropp, ben, vänster ben, höger ben och bål.
Ruben:Mm
Andreas:Alltså nu tar jag ben, men höger ben, vänster ben och bål.
Ruben:Ja
Andreas:du får ju, du får ju olika zoner. Sen så du kan ju inte, ja din högra biceps, den väger fyra gram mer än den vänstra. Det får du ju inte.
Ruben:Nej och sen så är det väl liksom såhär det här är så bra du kan komma med den här sortens utrustning Det finns väl en lagom felmarginal Alltså inte för att detta är samma sak men jag såg någon sån här inlägg någonstans med att de hade jämfört fem vanliga olika smartwatch och hur mycket steg de räknar när man går
Andreas:Mm.
Ruben:tre kilometer
Andreas:Det ger ju en indic-- alltså en indikation. Det är inte en exakt sanning. Grejen här är att man hävdar ju att tekniken är DEXA-validerad. DEXA är ju sån dual energy x-ray absorption telemetry bla bla bla någonting. Eh, det är ju, du scannar med hjälp av olika radiovågor och det är ju gold standard. Här har man ju gjort en test med Storebron då som använder samma teknik, alltså body scan,
Ruben:Mm
Andreas:där man gjorde en test på åttio deltagare och i idr-idrottsmedicinska centret Moon Stage. Och då jämförde man med, mot DEXA och då låg man på nittionio för fettmassa och nittioåtta för muskelmassa i korrelation. Så att man låg ändå hyfsat nära. Sen ska man, jag har ju, jag har ju dykt ner i ett, ett hål. Man ska komma ihåg att BIS och BIA är inte perfekta och har man väldigt låg fettpro-procent i sin kropp så är exaktheten sämre. Jag bara lägger det som en brasklapp. Så, det är inte en perfekt teknik, men, eh, det ger en indikation. Det är nog det är så du ska se det.
Ruben:Ja
Andreas:Men den tar ju fyrtio mät-mätvärden på tjugo sekunder. Det är fettmassa, det är muskelmassa, det är visceralt fett, det är kroppsvätska, benme-benmassa, kaloribalans, den är något uppskattad, eh, men den ger ju också då en basal ämnesomsättning och lite annat sånt smått och gott. Så du, du får ju en väldigt stor bild av, ja, var ligger din kropp?
Ruben:Mm?
Andreas:Mm Och det kan man tycka är väldigt intressant. Andra tycker det är mindre intressant. Jag tyckte det var väldigt intressant att lära mig mer om mig själv.
Ruben:Ja
Andreas:Så ser jag det
Ruben:ja absolut Sen är det liksom såhär kan man ha distans till det
Andreas:Mm,
Ruben:jag att det
Andreas:du, det är ju det. Det, man måste absolut ha distans till det och du får inte, man ska inte ta det som en exakt sanning och snarare an, i så fall använda det som trendsättning för din egen träning i så fall. Återigen, avgör själv. Ger det dig någonting eller kommer det göra det jobbigare för dig? Gör det jobbigare, då är det inte värt det. Absolut inte
Ruben:Mår du bra i det Mår du bra så mår du bra
Andreas:Alltså
Ruben:skitsamma med
Andreas:det finn-- det kan ju finnas en för vissa typer av personer kan det finnas en poäng beroende på vad man håller på med. Så. Vad jag är mer intresserad av är vad den lärde, lärde mig och att jag kan få veta, eh, lite hur min kropp är. Eh, så. Och jag tycker det är väldigt trevligt. Så att beroende på vem du är kan absolut vara, eh, intressant. Är det för alla? Nej, det är det inte.
Ruben:Den här Withings Plus då Är det någonting man måste ha för att kunna använda detta
Andreas:Nej, nej, det är om du vill ha AI, ja AI-analys av ditt verktyg. Alltså du kan också exportera hela din hälsorapport och köra in det i Claude om du tycker det känns bättre. Alltså
Ruben:det är
Andreas:och då kan ju, då kan ju den göra analysen åt dig. Men nej, det måste du inte. Har jag haft någon större användning av det? Nja, nej, det skulle jag kanske inte säga. Eh, men man kan ställa frågor och du kan få en analys som är kanske mer lättförståelig. Men jag som gillar data gillar ju att försöka göra analysen av datan själv. Så för mig, nej, inte jättestor skillnad. Sen så har ju, jag går ju på den här provperioden just nu. Så att, mm
Ruben:Intressant
Andreas:Sen så ska vi tillägga att den här Withings plus prenumerationen, den kostar ju lite pengar som sagt. Så att avgör själv. Man får en månad prov om man ändå köper en Withings enhet oavsett vad man köper för någonting. Ja, känner ni att ni behöver en jätteavancerad våg? Då, alltså jag tyckte det var jätteintressant. Det är det för alla? Nej, det var rätt person skulle jag säga
Ruben:Ja
Andreas:för ett sådant köp.
Ruben:på liknande någon bara såhär Det har varit så nice på något sätt att bara såhär få in massa data in i samma plats och bara kunna se allt på alltså Apple Health och
Andreas:Ja
Ruben:ha allting rakt upp och ner och bara såhär kunna följa trender Det
Andreas:Mm.
Ruben:inte varit
Andreas:Nej.
Ruben:Hade det ju inte varit
Andreas:Nej
Ruben:kunna ha liksom alltså för min del det här positiva att bara oj okej till exempel min muskelmassa har ökat eller åh okej min heter det Ja min jag vet inte vad många kan vara intresserade
Andreas:Ja. Jag, jag kan tycka, jag kan tycka det är väldigt intressant att jag får veta att min högerarm är 0,5% starkare än min vänsterarm.
Ruben:Sånt Då vet jag att måste du ta några mer bicepscurl på
Andreas:Men jag får ju vara, till exempel, jag kanske inte ska köra med skivstång utan jag kanske ska köra med hantlar så att man tränar sam, lika mycket. Det var också någon som sa, sa det någon gång. Nej men, och sen så ja, jag fick också veta min metaboliska hastighet. Det var också så. Mm, vad bra. Sen som det där, ska man ta det som en sanning? Nej, men det var, jag tyckte det var intressant. Ja,
Ruben:det
Andreas:med det sagt.
Ruben:kul med teknik
Andreas:Kul med data och teknik.
Ruben:Mm
Andreas:Nu ger vi oss på AI
Ruben:Det gör vi Jag tror att jag i förbifarten nämnde detta förra avsnittet och sa något i stil med Just det Anthropic har ju släppt ytterligare en modell nu Ja jag har inte hunnit testa den men kul för dem
Andreas:Jo, men jag har för mig att, jag vet inte om det togs i avsnittet, men jag vet att du nämnde det.
Ruben:Ja,
Andreas:Ja
Ruben:redigerar bort det bara för att det blev så kort Men oavsett vad nionde juni det vill säga när den släppte förra avsnittet så släppte de Fable 5 Varför de döper det till Fable 5 och inte följer sin andra namnstandard Oklart Kul också att de i samma veva som ett nytt Fable-spel släpps typ en vecka innan så var det en sån släppts detta Så folk blev intresserade på den här för det var mycket 3D-renderingar som kom ut för just den här Fable 5 alltså Mythos aka-varianten Anthropic i alla fall de släpper ut detta då går det tre dagar och sen bara stängs det ner Och då var det där jag reagerade bara såhär hallå gick in för jag tänkte att jag skulle börja testa lite För jag har så
Andreas:Ja
Ruben:videos man kan göra det här det här Okej fan jag kan ju
Andreas:Det skulle ju vara kul att ha bra grejer liksom
Ruben:Ja och så bara står det en sån här text och så har jag med länken här i avsnittsbeskrivningen Såhär US Government directives suspend access to Fable 5 Va Vad sa du precis Då har liksom amerikanska staten gått in och sagt Nej nej nej nej nej nej nej Den här får inte någon använda Det de egentligen har sagt är såhär ingen icke-amerikansk eller utlänning rakt ut har de egentligen sagt
Andreas:Ja,
Ruben:använda den här Inte ens anställda inom Anthropic
Andreas:nej,
Ruben:ingen utanför USA
Andreas:Ja.
Ruben:detta
Andreas:Ja
Ruben:Man bara såhär hopp Och deras orsak till det är ju för att vi pratade ju om när Mythos 5 eller Mythos släpptes Att oj det här kommer kunna hacka hela världen Ooo och
Andreas:Och detta är ju typ Mythos nertrimmade lillebror
Ruben:Nej det är samma
Andreas:Ja, men med, med säkringar. Ja
Ruben:säkerhetsfunktioner så man inte kan göra vad som helst det stora skämtet på nätet har varit att de bland annat har blockat så att man ska kunna göra saker kring Syfte då att man ska kunna ta fram biologiska vapen med till exempel Fable 5
Andreas:Det hade ju på något sätt
Ruben:Och sen så har de väl liksom tagit lite andra grejer kring koder så man inte ska kunna göra vad som helst när det kommer till att hacka system Sen så
Andreas:Det verkar som att den,
Ruben:man ska hålla koll på det.
Andreas:det verkar som att eh säkerhetsfunktionen tycker jag är lite kul.
Ruben:Mm
Andreas:är att när Fable 5 springer på någonting som säger det här är känsligt. Eh alltså som, till exempel sånt som har biologisk natur. Eh alltså jag har hört ganska intressanta stories, typ någon frågar om symptom på sin, sina barn. Att den då, det den gör det att den sparkar ner förfrågan till Opus.
Ruben:Mhm
Andreas:4,5 eller 4,6 eller vad det nu är som är aktivt. Den sparkar ner den där så får den svara på det. För att Fable får inte svara på biologiska förfrågningar till exempel. Och eftersom det är symptom på sjukdom så är det biologisk fråga och då får sparka ner det. Mm. Fortsätt.
Ruben:Ja. Men det gjorde då att amerikanska staten sa till Anthropic Nej nej nej stoppa stäng ner allting Eller rätt sagt de sa inga utlänningar får använda den Men det som gjorde var ju såhär vi kan inte komma på något sätt hur vi ska kunna hindra att alltså rakt ut utlänningar gillar verkligen inte eller gillar jag mig att det är det uttrycket de har använt
Andreas:Ja men non-American citizens är ju uttalandet.
Ruben:Ja
Andreas:Ja
Ruben:då är det liksom
Andreas:Nu stopp falla
Ruben:stoppa det för alla för vi kommer inte på något sätt att lösa detta Och vi vet inte vad när hur någonting kommer ändras på detta Vi har ingen aning om när det kommer att
Andreas:Ja
Ruben:vet att det är stoppat just nu och det var väl kul för dem som använde det de där tre dagarna Jag kan uppskatta om nu Mythos är slash Fable 5 är Så som de säger att det väl en världssäkerhetsanledning att inte släppa ut det till alla och det de var rädda för att man skulle kunna hacka göra bakdörrar alltså cracka det som man skulle kunna använda utanför guardrails eller de här skyddsfunktionerna Så att ja det är väl positivt men kan Anthropic göra detta
Andreas:Så är det då är det bara på, du ligger ju bara
Ruben:är bolag Alltså det finns några stycken Hur långt bort är de lokala varianterna Hur långt bort är ChatGPT och OpenAI modeller och
Andreas:Gemini. Mm.
Ruben:det frågan när kommer de inse var gränsen går
Andreas:Mm
Ruben:det är väl generellt när vi pratar om AI för länge många år sedan skulle jag säga men det var för två år sedan När vi pratar om kontrollproblemet och det har ju mer med AGI att göra men alltså frågan är när vi inte har kontroll på de här AI-verktygen längre Och jag förstår ju varför till exempel Macron var och bad och bönade till Trump och sa Åh du måste vara snäll och låt oss allihop använda de amerikanska AI-funktionerna Och alltså tillbaka till att jag är skeptisk till vad vi kan använda AI till Alltså
Andreas:Vad menar du med det?
Ruben:funktionerna som släpps i olika operativsystem och olika applikationer och så vidare som är blaha blaha
Andreas:det med mig alltså? Ja
Ruben:Mm Det jag vara för jag ser inte syftet för gemene man
Andreas:Nej
Ruben:jag har ju hela tiden sett att det finns de här de andra som kan mer än mig
Andreas:De andra som kan mer än mig. Ja
Ruben:Och de som också fattar vad man kan specifikt använda de här modellerna till Specifika saker och där finns det ju alltid syften se
Andreas:Ja
Ruben:Då och det är det jag använder till också specifika saker Men de specifika sakerna är ja vet jag biologiska vapen krigsföring hacka
Andreas:Jo, men jag tycker, här vill jag ändå
Ruben:Då förstår jag ju att då kanske man inte vill ha de här verktygen som helst Men det är också det kommer ju hur långt det
Andreas:Jo,
Ruben:har det
Andreas:men jag vill, jag vill då såhär. Hur… Ett. Punkt nummer ett.
Ruben:Mm
Andreas:Varför skulle det vara skillnad på om det bara var amerikanska medborgare eller om det också var citat utlänningar?
Ruben:Jättebra punkt Väldigt bra punkt
Andreas:för att jag menar det finns ju, alltså det finns ju inom det flesta, alltså det finns ju folk som är illvilliga även inom den egna populationen.
Ruben:Välkommen till Rubens skola om geopolitik
Andreas:Okej
Ruben:Vi alla andra som inte är amerikaner ju att nittio procent av Sveriges eh Sveriges nittio procent av världens galningar bor i USA och nittio procent av liksom alla sjuka människor bor i
Andreas:Alltså de är ju, de toppar ju
Ruben:andra Ja men elaka människor som hatar andra människor de bor eller kommer från USA
Andreas:Det är,
Ruben:andra
Andreas:mhm.
Ruben:Nu skoj men
Andreas:Ja alltså det är ju för komisk effekt
Ruben:Resterande bor utspritt i världen Däremot frågar man USA så är resten av världen idioter och de bäst i världen
Andreas:Mm
Ruben:Och de absolut största idioterna de bor i Mellanöstern och i Ryssland
Andreas:Japp.
Ruben:finns det några utspridda
Andreas:fler, men det är de som är de värsta ja. Mm. En-enligt, enligt USA
Ruben:Ja ja ja absolut Vill verkligen poängtera det
Andreas:Mm
Ruben:ser inte världen ut Det är väl en utspridd massa på noll komma noll noll noll noll noll en promille i varje enskilt land Det finns idioter
Andreas:Men det är väl generellt så. Sen så är det väl, om du tittar på USA, du har, de toppar ju i mord med skjutvapen. De toppar ju i seriemördare per capita. De toppar ju i fängslade människor per capita. Det finns ju väldigt mycket som talar för att den har myck, alltså ja, jag är inte helt
Ruben:i alla länder Varför är vi
Andreas:absolut. det är det. Men jag menar bara, jag vet inte riktigt vad den grejen skulle skydda mot specifikt.
Ruben:Nej jag känner detsamma och bara för att man eh alltså bara för att du är amerikansk medborgare eller USA eller whatever då att få tag i detta Det är inte så att det finns om vi nu ska prata geopolitik liksom Det finns ju i USA som är amerikanska medborgare som går andra staters intressen
Andreas:Ja
Ruben:då hade man ju fått tag i de här grejerna ändå att jag fattar ju att en rimlig lösning är högst ned i alla fall Men det är så dumt det är så dumt det är så
Andreas:Det är jättekonstigt. Nummer två, eh, hur mycket tror vi att detta är liksom är en, en, en motak-- alltså en, en, en aktion mot Anthropic för att Anthropic begränsade användningen för amerikanska staten när de inte ville att deras tjänster skulle användas till mord och förstörelse?
Ruben:Eh ja men 60 40 60 för det 40 någonting annat
Andreas:Jo. Ja, okej. Sen är det nummer, och hur mycket är det att marknadsföringen som Anthropic har gjort att det här kanske är för farligt också ytterligare spär på rädslan av att det här är en jättefarlig modell?
Ruben:Ja men jag tror att det funkar på Trump
Andreas:Absolut
Ruben:han går ju och slår på den stora trumman fort han tycker att någonting låter i hans öron eller dåligt eller något Så och hans medarbetare runt omkring honom blåser också upp alltid proportioner Så hör de att någonting är jättefarligt för den amerikanska staten och då är det väl absolut deras jobb att agera på det Men kommer de att agera på det Och mer än någon annan Och sen så vi vet ju inte vad alternativet om inte har gjort detta vad alternativet varit vad hade kunnat ske vad hade hänt What if liksom Och jag kan ska man tro de potentiella riskerna som finns med Mythos Fable 5 eller vad Fable 5 hade kunnat bli om man fick bort säkerhetsfunktionerna det kanske inte hade varit bra Men det tar ger det ett halvår så kommer alla som vill ha tillgång till en sån här ha tillgång till det och kommer världen brinna upp för det Vet ej Eller kommer det bli ytterligare liksom en sån här Har ni kärnvapen så har vi kärnvapen Har ni AI så har vi AI Alla
Andreas:Mm
Ruben:sig på sin sida Ta det lilla lugna nu
Andreas:Jo, men det…
Ruben:dumt
Andreas:Ja, jo, absolut.
Ruben:Ja vet
Andreas:Nej, eh, inte jag heller. Det, det som jag tror har, som jag har förstått det, det som har triggat det här är väl att det är någon på Amazon som har lyckats jailbreaka Fable. Alltså man har lyckats lite komma förbi de här säkerhetsfunktionerna. Och så har man anmält det till Trump, Trump-regeringen och som har gått bersärk. Sen så säger det, om man tittar på, eh, historien bakom det, kanske har en poäng i det. Eh, under en, ett hem, en hemligstämplad säkerhetsövning sägs det att Mythos autonomt lyckade, lyckades bryta sig in i stora delar av NSA:s klassificerade system. Eh, hur mycket sanning som finns i det är svårt att svara på. Eh, och det är väl klart att en sån grej skulle ju kunna trigga."Hm, oj, den osäkrade versionen av det här var ju jättefarlig och någon har lyckats jailbreaka den."
Ruben:Mm
Andreas:Hmm
Ruben:Men vi vi får se vart det tar oss
Andreas:Ja
Ruben:det finns någonting att prata om nästa gång vi pratar eller så gör det inte det
Andreas:Mm, det kan bli spännande att se. Just nu är det full övertalningskampanj av Trump-administrationen från Anthropics sida. De försöker få okej att släppa den här
Ruben:Det var väl det hela för den här veckan tror
Andreas:Är det det hela för denna veckan?
Ruben:Jag tror det
Andreas:Okej, om vi har sagt någonting märkligt, man vill tipsa om framtida ämnen eller gäster så kan man maila till kacktech@gmail.com eller skriva till oss på TikTok in-- eller Instagram. Det tror jag var lättast att nå oss. När man lyssnar på denna podden ska man också passa på att prenumerera för att inte missa framtida avsnitt. Och det ska man göra i sin favoritpoddspelare. Vill man ha video, då är det YouTube och Spotify. Vill man ha ljud, då är det Spotify eller där du hittar poddar. Jag tror att jag och Ruben har en favorit och det är Pocket Cast som vi lyssnar på poddar i. Utöver det så ett annat sätt att hjälpa oss det är att ja, berätta för en kompis, tipsa om podden. Det gör att fler lyssnar och det gör, som ni vet, algoritmerna tycker om oss lite mer. Då kan vi göra en bättre podd. Så enkelt är det. Man kan också stötta oss monetärt, antingen genom det sättet som Ruben pratade om tidigare, igenom att använda en av våra Amazon affiliate länkar. Det gör att vi får en liten kickback av Amazons vinstmarginal. Det kostar er ingenting extra, utan vi får av deras vinstmarginal för att vi har tipsat er dit. Köp ingenting ni inte ändå tänkte köpa, utan så. Det är min-- vi vill inte hetsa till köphets, utan köp den ni ska ändå. Så när ni ändå är på Amazon så kickbacka oss lite grann. Vill man göra det igenom en donation istället så kan man göra det via buymeacoffee.com/kacktech. Då är det en donation, den går rakt, raka vägen in. Ni får inte så mycket för det mer än att vår eviga uppskattning. Och med det sagt så tycker jag att vi säger tack och hej för denna veckan så hörs vi igen för säsongens, vi har ju inte säsongen, men för våren slash sommarens sista avsnitt.
Ruben:Officiell lösning i
Andreas:Officiella avsnitt. You never know.
Ruben:Ja
Andreas:Tack och hej.
Ruben:Ha
Andreas:Ciao